Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Boka bort semesterskuld

Företaget har bestämt sig för att inte några semestervillkor och därmed också vill "nolla" kontona 2920 och 2941 samt 7519 och 7290. På kontona 2920 och 2941 finns ingående saldo och kontona har sedan "byggts" på från 7519 och 7290. Hur gör jag dvs bokför för att "nolla" dessa konton?

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

I löneprogrammet kan det vara så att du har ställt in automatisk uppbokning av semesterskuld. Vill du inte ha någon uppbokning alls behöver du stänga av den och det görs under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Bokföring. Ta bort markeringen för Uppbokning av semesterskuld.

För att nolla ut bokföringen på dessa konton kan du vända på konteringen som skett i samband med dina bokföringunderlag. Som standard bokförs konto 2920 mot 7290 och 2941 mot 7519.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu kanske jag har missuppfattat något, men semesterlönen är ju lagstadgad. Kan man verkligen bara boka bort den?
Fd medlem
Inte tillämpbar

I företaget som frågan gäller finns tre anställda och alla är delägare. De har gemensamt bestämt sig för att inte ha någon uppbokning av semesterskuld.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för förtydligande. Då är det ju upp till dem.
Det är svårt med frågor och svar på ett forum, då man inte alltid vet alla omständigheter och ibland finns risken att någon annan använder ett svar utan att ha riktig koll.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jättebra Tina att du förtydligade det här med att semesterlönen är lagstadgad.