Hej,
Är det någon mer än jag som upplever det som ett stort problem att en delbetald rot-faktura inte är ansökningsbar i systemet. Vi sänder fakturor för ganska omfattande renoveringar, varför beloppen blir ganska höga. Om fakturan då inte är ansökningsbar för att kunden av någon anledning delbetalt, måste ansökan göras manuellt, då det inte är aktuellt att vänta på att hela beloppet blir ansökningsbart. Sen måste man hålla reda på att man ansökt manuellt...
Eller finns det något piffigt sätt att komma runt detta, som jag inte upptäckt?
//Tina
Hej Helene,
Tack för din illustrativa förklaring :-).
Jag hoppas innerligt att man kommer uppleva hanteringen som lättare vartefter man för rutin på det, men just nu känns allt runt rot-upplägget som en enda stor källa till frustration. Nackdelen med att inte veta någonting om programuppbyggnad är ju att man inte har en aning om vad som är rimligt att kräva av programmet.
//Tina
Ett litet tillägg här :-). Som jag förstår hanterar den även en bortskrivning som att fakturan endast är delbetald. Även om bortskrivningen inte har något med arbetskostnaden att göra. Hoppas ni tar med er detta också i nästa utvecklingsskede.
//Tina
Hej igen,
Du skriver själv att ni som programleverantör inte kan bestämma hus stor bortskrivning som är ok, men det är ju faktiskt precis det ni gjort. 0,99 kr 🙂
Jag tänker vara besvärlig med detta för det dyker hela tiden upp nya "problem" för oss, som gör att den manuella hanteringen (som i princip inte behövdes över huvud taget före uppdateringen) nu är mer regel än undantag.
Hos oss t ex vidarefakturerar vi inredning som kunden köpt hos vår leverantör och där kunden ska få utnyttja vår rabatt. Inte alltför sällan har kunden redan betalat till leverantören och lev har ändå fakturerat oss. Kunden drar då av detta belopp när han betalar. Detta påverkar inte SKV's regler för ROT-avdrag på något vis, utan vi ska fortfarande söka på hela arbetsbeloppet.
En annan variant är att vi skadat något hos kunden som vi ersätter genom att kunden betalar ett lägre belopp. Detta påverkar inte heller ROT-ansökan.
Det finns ett antal scenarios i samma anda och säkert några vi ännu inte råkat ut för. Andra företag har säkert samma sak, fast andra anledningar än vi.
När man har att göra med privatpersoner är det inte en bra idé att hålla på med kreditfakturor, för många kunder fattar inte hur det fungerar. Det är då mycket lättare att skriva bort mellanskillnaden och lägga ett underlag med betalningsjournalen.
Jag förstår ju att ni har företag i olika branscher som provkör era versioner innan ni släpper dem och som tycker det fungerar bra, så det kanske är jag som har för höga krav på ett program, som Visma, som ska fungera för alla, men jag måste ändå försöka kämpa för min sak :-).
//Tina
Jag har precis gjort en bortskrivning på en kundfaktura med husarbete och ser att den nu inte är ansökningsbar för rutavdrag. Hur ändrar jag status på den? Vanligtvis hanterar jag en sådan inbetalning manuellt för att allt skall gå enkelt, nu testade jag funktionen för bortskrivning och det blir direkt bara problem.
Hej @Werner
För att fakturan ska bli ansökningsbar krävs att din kund har betalat hela sin del av fakturan samt att du har registrerat det i systemet. Det går inte att göra en bortskrivning av kundens del, utan för att kunna ansöka till SKV så måste den vara betald, inte bortskriven. Läs mer om de olika statusarna i avsnittet Skattereduktion, fliken Översikt fakturor
Om bortskrivningen/betalningen inte är journalförd kan du gå in på själva fakturan och radera betalraden och göra om betalningen, i annat fall behöver du kreditera fakturan och göra om den igen. Alternativt att du ansöker manuellt denna gången.
Ha det fint
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.