Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det finns inte något associerat e-postprogram

Hej!
Jag försöker för första gången skicka en kundfaktura via e-post, alltså inte som bifogad pdf-fil, utan direkt från Visma Adm 500.
Jag får då felmeddelande att det inte finns något associerat e-postprogram. Om jag förstår det hela rätt så måste jag skapa en association till filtypen som fakturan har. Min fråga är alltså: Vilken filtyp är det på faktura som skickas via e-post?

Vänliga hälsningar
Marie

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-17

4 SVAR 4
Davor P1
CHAMPION

Det är inte filtypen på själva filen som är problemet. Programmet skapar en PDF fil av fakturan, men det är e-post programmet som är den springande punkten. Det du måste göra är att ändra inställningarna för mailen i datorn.

Du kan tyvärr inte använda Microsofts medföljande  Windows 10 e-post programmet utan du måste installera Microsoft Outlook för att det skall fungera.

Ett alternativ är att skicka fakturorna via Autoinvoice som E-post. Detta kostar visserligen 3 kr/st men beroende på antalet fakturor kan detta ställas i relation till ett office-paket för en tusenlapp per år.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar!
Jag har redan Office-paketet, så det är ett bättre alternativ för mig med Outlook. Det tog dock lång tid och mycket krångel innan det blev rätt - men nu funkar det!

vad gjorde du i outlook så att det funkade med att det blev filändelse på filen du skapade t.ex order skicka e-post?

 

Hej!

 

Jag skulle rekommendera dig att kontrollera det e-postprogram som ligger valt under datorns egna inställningar - Systeminställningar- Standardappar. Det är den e-postklient som Visma Administration pekar emot när du väljer utskriftsvalet - lokal e-post i programmet. Om det ligger ett annat e-post program förvalt idag så behöver du alltså byta till det som du vill använda. 

 

Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Du är varmt välkommen att återkomma om du har några fler frågor. 

Önskar dig en fin vecka!

/Mariette