Problemet:
Jag lägger upp en ny utlands leverantör, får därefter ca 2 fakturor i veckan med 30 dagars betalvillkor. Efter 30 dagar när jag skall börja betala dom första fakturorna vida sepa med fil så får jag meddelandet att betalningskod saknas, jo jag har mycket riktigt glömt att fylla i denna när jag la upp leverantören. Detta går inte att lägga till i betalningen i efterhand så jag får betala leverantören manuellt i 1 månad.
När det väl börjar flyta och betalfilen får ok, så får jag en retur från banken, så visar det sig att jag har vänt på två siffror i IBAN nummret och betalningen avisas. När jag går in på leverantören och ändrar IBAN får jag meddelandet att ändringen förs över till obetalda fakturor, men detta är inte sant, vid en kontroll så har samtliga obetalda fakturor samma felaktiga IBAN och ej heller detta går att ändra i utbetalningar.
Så nu blir det till att komma ihåg att den kommande månaden måste jag betala alla fakturor till denna leverantören manuellt.
Finner faktiskt inget sätt i Administration att lösa problemet, vilket jag finner konstigt då det går att ändra en inhemsk fakturas bankgironummer men inte en utländsk.
Helge
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.