Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Differens vid avstämning leverantörsjournal

Hej

Jag skulle göra månadsbokslutet för februari och körde då bokföring-avstämning i visma adm och får då upp att två leverantörsfakturor i en journal har fel inbetalningsdatum, så felmeddelandet jag får är att inbetalning bokförd innan fakturadatum. Jag vet inte vad jag gjorde för fel men när jag lade dessa två som betalda manuellt måste jag slagit in fel datum. MEN nu är ju allt journalfört. Räcker det med att makulera journalen och sen bokföra tillbaka kontona manuellt? När jag gör detta manuellt så kan jag ju inte "koppla" några leverantörsfakturor till verifikationen så jag undrar om de som är avbockade som betalda kommer ligga kvar så? Kommer felmeddelandet försvinna om jag gör så, dvs kan jag då gå in och lägga rätt utbetalningsdatum? Egentligen kan jag väl lika gärna köra en säkerhetskopia innan och testa vad som händer men det känns bara som massa extra jobb om jag kan få besked innan istället på om jag tänker rätt:-)

Mvh Jessica 

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Jessi,

 

Vi rekommenderar att du istället för att stryka i journaler skapar en faktura av motsatt typ och betalar även den samt skapar en ny korrekt faktura och lägger in rätt betaldatum. Känns kanske lite stökigt och motigt men då blir det korrekt i din bokföring. 

 

Har du några frågor eller funderingar så skriv gärna till mig!

 

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Tack så mycket för svar:-) jag är med hur du menar, men då lägger jag kreditfakturorna samma utbet datum som de felaktiga då ?

Med vänlig hälsning Jessica

Hej Jessi,

 

Helt rätt och bra jobbat! 🙂

 

Ha en fin dag!

 

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Toppen, tack snälla och detsamma till dig ☼