Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anders39
MEDLEM

Du har inte tillräckligt många programlicenser för att logga in. Du har 1 programlicens

Kan inte starta programmet, vad är att göra?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-10

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

det kan vara så att du har ett program som ligger öppet i bakgrunden 

för att kolla om du redan kör visma:

Tryck ner tangenterna [Ctrl] + [Shift] + [Esc]

öppna aktivitetshanteraren

hittar du visma stäng ner det och prova i gen.
Siv-Britt
MEDLEM

När jag ska försöka öppna ett företag, har flera jag bokför åt, så får jag upp ett felmeddelande "Du har inte tillräckligt många programlicenser för att logga in. Du har 1 programlicenser. Vad betyder det? Jag har haft adm 500 i många år och samma företag jag bokför åt. Jag kan inte ens logga in på ETT företag. Om jag startar om datorn så brukar det fungera men så vill jag inte ha det.

Hej, @Siv-Britt !

 

När systemet känner att du har startat programmet en gång, vill den inte starta programmet en gång till. Du har enbart en licens och kan bara ha en session uppe.

 

Varför blir det då fel?

 

  1. Du kan ha en serverinstallation av programmet och kan ha startat programmet från servern, för att sedan ha gått över till din egna dator och försöker öppna där.
  2. Du kan av misstag ha kommit åt ett kommando som skapar ett nytt skrivbord Ctrl+Windowstangent+D. Du kan kolla genom att ta kommandot för att hoppa mellan de olika skrivborden: Ctrl+Windowstangent+Pil höger/vänster. Du kan stänga ett skrivbord för mycket med Ctrl+Windowstangent+F4.
  3. Med kommando Windowstangent+Tabbtangent, får du upp alla öppna program i små fönster på skärmen. Då kan du klicka för att välja det du vill ha. Du kan också ta Ctrl+Alt+Tabb för att få upp alla öppna program i ett litet fönster mitt på skärmen.
  4. För att hoppa mellan olika öppna program, kan du ta Alt+Tabb.
  5. Ctrl+Shift+Esc = kommando för att öppna aktivitetshanteraren så du slipper jobba med musen. Har Admin hängt sig, kan du enkelt den hårda vägen stänga programmet där och starta på nytt.

Hoppas dessa kortkommandon kan hjälpa dig med ditt problem. Lycka till!

 

Mvh Lena

Finns det något sätt att förhindra att det går att öppna Visma Administration 2000 flera gånger på samma dator?

Hej @Lennie 

Jag ser att ni har fler än en användarlicens till ert Visma Administration Det går att öppna programmet lika många gånger som man har antal licenser på samma dator och det finns ingen inställning som kan förhindra den processen idag. 

/My