Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Dubbelbet leverantörsfaktura men bokfört en gång. Hur rätter jag saldot på leverantören?

Jag har bokfört en leverantörsfaktura och den är betald via fil till banken. Av någon anledning blev fakturan betald två gånger då den hamnade i två filer. Fakturan är dock endast bokfört en gång. Min fråga: saldot på leverantören är nu minus. Hur rätter jag saldot?

6 SVAR 6
KjellP
CHAMPION

Jag skulle flytta summan till konto 1680 - övriga fordringar tills det är reglerat med leverantören.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då stämmer inte reskontra/bokf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Betalning nr 2 bör bokföras debet 1680 kredit 1930 (eller annat bankkonto). Skulden finns ju inte längre kvar i leverantörsreskontran och på konto 2440 efter den första betalningen.

När pengarna kommer tillbaka från leverantören bokför du debet bankkontot, kredit 1680. 
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Tanja!

Om fakturan har ett minus saldo så är betalningen bokförd två gånger och även leverantörsskuldskontot har bokförts bort två gånger. Så allt ska stämma och du låter fakturan ligga som den gör tills du antingen får pengar från leverantören eller du drar av pengarna på kommande fakturor till leverantören. 

//Linnea

Jag har fått samma problem och undrar hur jag ska registrera återbetalningen från leverantören så att saldot på leverantören blir noll. 

Hej TeaLouice,

Har du i Visma Administration en överbetald leverantörsfaktura dvs. ett minussaldo på fakturan - Fliken Betalningar så kan du betala bort saldot genom att göra ytterligare en betalning så saldot blir noll. Detta gör du lämpligen inne på fliken Betalningar - Ändra betalstatus. Bokföringsmässigt så kommer programmet att kreditera 1930 och debitera 2440.

/Tinna