Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lisbeth10
MEDLEM

Dubbelbetald faktura som ska användas senare

hej

En kund dubbelbetalade en faktura så den går inte att lägga in i reskontran. Men jag vill att den ska finnas där för att kunna jämnas ut vid nästa faktura som är lite högre i belopp och kunden betalar mellanskillnaden.

Jag skulle kunna bokföra som vanligt men då finns inte händelsen i reskontran. Kan jag bara hitta på ett fnr?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Lisbeth10 

Om en kund råkat betala in för mycket på sin faktura kan du hantera detta på olika sätt beroende på om du ska betala tillbaka det till kunden eller om kunden ska nyttja det på en kommande faktura.

När du registrerar betalningen kan du:

antingen registrera hela det inbetalda beloppet och då blir det ett minussaldo på fakturan eftersom den är överbetald,eller kan du registrera beloppet som fakturan är på och sedan manuellt bokföra överskottet på ett lämpligt konto i en verifikation, exempelvis konto 2420 Förskott från kunder.

Mer detaljer och info finns i hjälpavsnittet Hur gör jag om en kund betalat för mycket på fakturan? Här kan du bland annat läsa om hur du gör om din kund ska nyttja beloppet på kommande faktura.

Hoppas detta hjälper dig och att du får en fin dag. 

Egentliga problemet är att dubbelbetalningen görs i december och nästa faktura betalas i januari. Jag tror att jag måste bokföra den manuellt både i december och januari men det är synd för det blir inte rätt i kundens reskontra. Man borde kunna tvinga in betalning på redan betald faktura.

Hej igen! 

Har du inte journalfört betalningen så kan du överbetala fakturan i december genom att du raderar betalraden på fakturan. Dock kan du aldrig överbetala en faktura som har saldo noll när du är inne på fakturan och fliken 4 Spårning. 

Om så är fallet får du hantera det manuellt som du själv skriver.