Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

FK2023
MEDLEM

Endast bokföra moms lev.faktura

Hej!

Vi har fått en faktura på 86 718,75 kr inklusive moms. Momsen är på 17 343,75 kr. Vi ska endast bokföra momsen då vårt försäkringsbolag ska betala resterande. Hur gör vi? Ska vi registrera leverantörsfakturan eller endast göra ett manuellt verifikat? Hur bokför vi detta isf? 

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @FK2023!

 

I detta fallet skapar du upp en leverantörsfaktura på enbart momsen som du konterar på 2440 kredit och 2641 debet. Sedan hanterar du det som en vanlig leverantörsfaktura. Hittade den här tråden där fler användare funderar över samma sak, så kika i den om du vill läsa mer!

 

Önskar dig en fin helg!

/Tinne

FK2023
MEDLEM

Tack för svar. Kommer den inte ligga kvar som en leverantörsskuld då man inte "betalar" fakturan?

Hej @FK2023 

 

Jag ska göra mitt bästa och förklara så får du gärna återkomma om du har några följdfrågor sedan 🙂

 

Du skapar en leverantörsfaktura på endast momsbeloppet - allt enligt instruktionerna du fick av min kollega tidigare.  

Denna faktura ska också betalas i Visma Administration annars kommer den ligga kvar som obetald i din leverantörsreskontra och det blir ju inte bra. När du gör en betalning av fakturan konteras 2440 debet mot  ditt företagskonto 1930 kredit (eller motsvarande annat 19xx-konto).  

 

Som sagt - återkom gärna om det känns otydligt så hjälps vi åt. 

 

Ha en fin eftermiddag!

/Tinna