- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Fakturamodulen i Administration 1000
Jag har nyligen köpt Adm 1000 och läst in en backup från mitt gamla Adm 500. Bokföringsdelen fungerar perfekt men faktureringsdelen innehåller en massa gamla kunder som inte längre finns och en massa fakturor som innehåller (enl programmet) massor av fel (obsoleta konton, ej betalda, ej skickade mm mm). Jag har provat rensa dokument men det hjälper inte. Jag har testat skriva ut div rapporter mm men får då felmeddelandet att det finns massor av fel. Hur kan jag radera alla uppgifter i faktureringsmodulen, så jag kan starta från NOLL och lägga in aktuella kunder på nytt så jag får bort allt gammalt skräp?
Vidare:
Har man tagit bort möjligheten för direktutskrift av en faktura?
Hur/var ställer jag in var jag vill ha .pdf utskrifter sparade?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @JJJackson
Tack för att du kontaktar oss.
Du skulle kunna skapa ett helt nytt företag i Visma Administration och importera SIE-filer för att få över din bokföring. Om du väljer att göra det vill jag tipsa dig om att skapa bokföringsåren kronologiskt dvs. börja med att lägga in det äldsta.
När du skriver ut en kundfaktura i de senare versionerna av programmet väljer du Skicka - Aktuell faktura - Vid utskriftsval väljer du Skrivare.
Under Arkiv - Sökväg/Filnamn ställer du in var dina filer ska sparas.
Hoppas detta hjälper dig och att du får en fortsatt fin dag.
/Tinna
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Fungerade inte. Trots att jag lägger upp ett nytt företag så ligger massor av gamla fakturor kvar i fakturamodulen, som jag INTE kan radera. Jag kan inte heller radera gamla inaktuella företag. Jag kan inte heller skriva ut nya fakturor då jag får ett felmeddelande om att det ligger gamla fakturor kvar. Kan jag avintallera Adm 1000 och återinstallera programmet trots att jag inte längre har något serviceavtal kvar.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @JJJackson
Om du skapade ett helt nytt företag enligt mina instruktioner ovan så är det tomt och sedan läser du in SIE-filer med din bokföring och då får du inte med dig några fakturor. Om du däremot skapade företaget från säkerhetskopia så får du med dig rubb och stubb.
Saknar du serviceavtal på ditt program och inte har sparat installationsfilen så rekommenderar jag inte att du avinstallerar ditt program.
Lycka till och ha en fin dag!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hejsan!
Som Tinna skriver, så kommer inga reskontror med om du installerar en SIE-fil.
Vad jag inte förstår är att du skriver att du köpt Admin 1000, men sedan skriver du att du inte har något serviceavtal; det brukar hänga med på köpet år ett.
Däremot:
Jag vet att man kan rensa register i Admin. Jag har inte Admin själv just nu, men jag kommer ihåg att jag rensat för att få bort det jag inte behövde längre. Undrar om du inte sklule kunna försöka "tvångsbetala" etc så att Visma lantar i ett "normalläge" och sedan göra denna rensning. Jag är rätt säker på att jag fick bort en massa fakturor som var inaktkuella och log av glädje när listan i reskontrorna blev kortare. Däremot är det en tidsaspekt i det hela. Man kan inte rensa om det inte gått viss tid. Hur det ligger till med den tidsperioden är jag osäker på, för lagar har ändrat sig sedan jag gjorde detta, men du får informationstext om det här när du går in där.
Lycka till!
Mvh Lena
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tack för era svar. Det fungerade. Borde ha tänktpå det själv.