Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturaunderlag - Tid till Administration

Hur exporterar jag fakturaunderlag till Visma Admin när jag kör Visma tid lokalt på en dator (dvs ingen synkning till admin)? Räcker det med att exportera fakturaunderlag till fil och mejla över till bokföringsbyrå, eller måste jag exportera kundregister eller annat också?

/Magnus

5 SVAR 5
Davor P1
CHAMPION

Tanken är ju att dessa två delar skall vara integrerade så att du kan föra över uppgifterna från Tid till Administration direkt och på så sätt slippa dubbelt arbete......

Då har du alla databaser sammankopplade och du behöver bara göra ändringar på ETT ställe....

Davor
Fd medlem
Inte tillämpbar

I Visma Tid: Gå till Arkiv - Företagsinställningar - Integration. Titta på fliken Program och vad som står under sökväg för export av faktura-/bokföringsunderlag. Samma sökväg skall du sedan ange i Visma Administration. Gå till Arkiv -Import och klicka på Underlag från Visma Tid. Det ska stå samma sökväg där som det gjorde i företagsinställningarna i Visma Tid. Det är i den angivna mappen som underlagen ligger och som du sedan kan läsa in direkt i Visma Administration. Dessa mappar brukar oftast läggas upp per automatik när programmet installeras och de brukar oftast läggas lokalt på datorn, dvs. i en hemkatalog (C:) eller liknande. När du har exporterat en fil med fakturaunderlag öppnar du upp Visma Administration och väljer fliken Försäljning och klickar på Kundfakturor. Du får då frågan om du vill importera och då väljer du förstås att klicka på Ja eller Ok. Det kan vara så att du behöver göra lite förinställningar, t.ex. så att den kan matcha rätt artikelnummer mm. Supporten kan säkert hjälpa till med detta. Hoppas det var till någon hjälp.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag kör Visma Tid lokalt på dator och har ingen koppling till Visma Admin. Visma Admin ligger hos bokföringsbyrån.
/Magnus
Davor P1
CHAMPION

Jag tror att du får kontakta Visma Supporten i detta ärende.

I mina ögon bör dessa två program ligga i samma nätverk, helst på samma dator och integrerade. Detta beror på att du skall inte behöva göra ändringar i båda systemen......

Det KAN gå att ha dessa på olika datorer och nätverk, men det är ingenting jag rekommenderar då du utsätter din verksamhet för lite för många risker....

Jag är inte säker på vem som är underordnad i strukturen. Är det Tid som dikterar villkoren för Administration eller tvärtom? 

Det kan lösas med VPN där du jobbar mot byråns program, men detta medför lite intrångsrisker på byråns system och det är de nog inte så förtjusta i är jag rädd....

Davor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej alla,

...och tack för bra input.

Vad gäller Tid och Administration så behöver dessa program inte finnas på samma dator, utan man kan ändå, (bara genom att maila över fakturaunderlaget) få med sig korrekt info. Magnus: Det som din redovisningsbyrå däremot behöver göra för att exempelvis nya kunder, projekt mm ska läggas upp i byråns Admin, är att markera de avsedda markeringsrutorna för just detta i Företagsinställningar, se nedan bild:



Tack för era inlägg och synpunkter!