Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

EwaF__
MEDLEM

Fakturera fastpris med ROT

Hej!

Jag undrar hur jag bäst ska göra när jag ska fakturera en kund som jag har skickat en offert till. Offerterna gör jag idag i Word då det blir för många sidor att göra i Visma Administration.

Vi är ett företag inom bygg (jobbar mycket med ROT) och har många jobb på fastpris. När jag sedan ska fakturera kunden måste jag specificera vartenda post (måleri, bygg, el osv) och på så sätt "blotta" mig för kunden hur mycket varje post har kostat. Detta för att Skatteverket vill veta hur många timmar och belopp det avser. Hur kan jag lösa det i programmet?

Det kan inte finnas en funktion att fördela ett belopp på fakturaraden? T.ex. att jag lägger in hela beloppet vad kunden ska betala, inkl eller exkl moms (beroende på mina inställningar). Sedan kan jag fördela beloppet på de olika posterna. Då ser kunden bara det belopp som står i offerten och i rapporten till SKV blir det rätt.

3 SVAR 3
Davor P1
CHAMPION

Du behöver inte blotta dit alltför mycket gentemot dina kunder. DOCK resulterar detta i en del extra arbete för dig som företagare.

Du bör kunna lägga in ett antal "extra artikelrader" på din sida av fakturan. När du skriver ut fakturan så ser du till att de extra fakturaraderna inte syns på kundens ex. Du kan direkt på fakturan ändå separera de olika delarna så att de kommer med till "Skattmasen"

Alternativ 2 är att du manuellt delar upp beloppet på de olika delsummorna så att ROT ansökan uppfyller Skatteverkets alla krav.

Glöm inte bort att dina kunder måste betala in fakturan före årsskiftet för att få tillbaka 50% av arbetet som gäller 2015. Får du betalt EFTER årsskiftet får du bara 30% från Skatteverket....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Ewa, 

Till min kännedom är det inte ett krav att detaljer i alla kategorier, så som på ansökan, måste synas på fakturan till kunden. Men det kan vara en tolkningsfråga. Du kan se här hur Skatteverket skriver i frågan och hur deras exempelfaktura ser ut. 

Rent tekniskt i Visma Administration 2000 har du möjlighet att dölja rader på utskriften och kan därmed beskriva en sak i ord till kunden med textrader och samtidigt specificera alla kategorier för beräkning av korrekt skattereduktion och arbetade timmar, även om dessa rader inte syns för kunden. Huvudsaken bör vara att det då tydligt framgår av texten till kunden vad som avser arbete och vad som avser material, enligt Skatteverkets krav på vad som ska stå på fakturan. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Prata med Skatteverket! Det gjorde jag (vi gör större renoveringar inom bygg med fastpris) och vi behöver inte speca varje enskild del, utan kan bocka i den del som de flesta timmarna avser. Detta kan säkert variera en del beroende på vad man gör, men ring absolut till SKV och fråga. Då slipper du förmodligen både att blotta dig för kunden och extraarbete.

//Tina