Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

asaspo1
UTFORSKARE

Fakturera i autoinvoice åt kundföretag

jag är redovisningskonsult och ska skicka en faktura åt en kund i Autoinvoice från Administration 500. Jag får dock inte iväg fakturan eftersom jag har licensen för administration på mitt egna företag och då känner systemet av att min kunds organisationsnummer inte finns med bland några e-tjänster. Tacksam för en lösning på detta!

4 SVAR 4
Davor P1
CHAMPION

Där finns två vägar att gå.

* Kunden ser till att aktivera tjänsten under sin egen licens.
* Du kontaktar Visma så att de lägger upp ett separat kundnummer på din kunds organisationsnummer.

Eventuellt måste du ha en "inloggning" på denna kunds nummer i dina inställningar så att programmet känner av rätt ID när det är dags att fakturera. Det kan även bli så att DU blir fakturerad av Visma för tjänsterna du använder för kundens räkning.

//Davor P
asaspo1
UTFORSKARE

Hej Davor! Tack för ditt tips. Det är liksom moment 22. När jag skickar fakturan saknar Visma orgnumret. När jag ska lägga till det på en som jag förmodar avsedd blankett så protesterar systemet att kunden redan finns upplagd. Inte lätt att bli digital när det ska vara så här. Och göra fakturan direkt i inexchange gick inte heller för där kände dom tydligen av att jag hade Visma. Fattar inte hur allt hänger ihop faktiskt. Frustrerande och tidskonsumerande.
Davor P1
CHAMPION

Vad händer om kunden i sin Visma installation aktiverar tjänsten?

Kunden måste även ha ett huvudkonto med administratörsrättigheter. Därefter kan han "bjuda in dig" så att du eventuellt den vägen kan komma åt kontot. Du måste eventuellt även välja "rätt" bolag i visma så att du företräder "rätt" bolag.

Jag har enbart kört med två egna bolag och fått det till att fungera utan problem.

Någon på visma borde ju kunna vara behjälplig med det egna programmet så att det går att fakturera åt egna kunder som byrå.......

//Davor P
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej asaspo,

Har din kund fått ett eget kundnummer på vismaspcs.se? Om inte så behöver ni registrera ett konto för internettjänster. När du har klickat på länken för att registrera tjänsterna får du logga in med ditt konto för din byrå och sedan väljer du länken för redovisningsbyrå. Formuläret ska bara användas för de tjänster som du inte kan aktivera genom Aktivera samarbetstjänst i Visma Advisor eller Visma Byråstöd, som till exempel Visma Autoinvoice och Visma AutoCollect.

Vill du ha vägledning om hur du gör detta så är du välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig gärna.

/Kristina