Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ricky_2
MEDLEM

Fakturera "byggmoms" med både vara och tjänst

Om både vara och tjänst ska faktureras (och omvänd skattskyldighet gäller) ska hela fakturan undantas från momspålägg enligt Skatteverket. Det är vanligt i branschen att både vara och tjänst önskas på samma faktura. Men i en fråga till Visma om hur detta ska kunna hanteras i systemet så svarar Visma att man måste göra en faktura på varan och en på tjänsten. Som sagt är detta inte brukligt utan kunden vill ha allt på samma faktura. Är det verkligen så att det inte finns en lösning på det i Visma Administration 1000/2000 ?

3 SVAR 3
Davor P1
CHAMPION

Hmmmmmm, kanske läge för Vismas kundtjänst att sätta sig på skolbänken när det gäller omvänd skattskyldighet vid byggtjänster.....

 

Du har helt rätt att både varor och tjänster som har använts på arbetsplatsen normalt skall beläggas med omvänd moms. Vissa arbetsmoment är dock INTE omvänd moms för att komplicera livet för oss. Vilka dessa är finns att läsa på Skatteverkets hemsida. Jag brukar säga att har du varit på byggarbetsplatsen med verktygslådan och slagit/skruvat på materialet skall det vara omvänd moms....

 

Har du markerat i inställningarna att du jobbar med omvänd moms? Detta görs under ARKIV - Företagsinställningar - Försäljning. Här skall rutan FAKTURERAR HUSARBETE vara ibockad. 

 

Är konteringen rätt inställd? Du ska använda konto 3231 vid försäljning med omvänd moms. Även här får du kontrollera inställningarna under Artiklar/Lager - ARTIKELKONTERINGAR. Har du en rad med kryssrutor för Omvänd skatt? Denna skall vara ibockad för att det skall fungera med automatik

 

För att minimera handpåläggningen rekommenderar jag att du använder dig av artikelregistret när fakturor skapas. Det gör att omvänd moms per automatik blir rätt när du lägger in arbetad tid och material. Använder du fritext utgår programmet ifrån att du använder normal moms på 25%.

 

//Davor P 

Tack för svar och engagemang, Davor P1! Jag vet hur jag ska göra men frågan gällde egentligen varför Visma svarat i FAQ att man ska göra två separata fakturor - för det behövs ju inte (om jag inte missat något men det verkar inte så efter att ha testat i Övningsbolaget). Märkligt men vi släpper det.

Hej!

 

Jag ber om ursäkt över att svaret du fått från oss inte varit helt korrekt, jag tror det har skett ett missförstånd!

 

Du behöver inte skapa två fakturor om både tjänst och varan ska vara momsfri utan det går bra att lägga det på en och samma faktura. Markerar du rutan för Momsskyldig vid omvänd skattskyldighet i huvudet på fakturan så kommer alla artikelrader att hanteras som momsfria. 

Däremot rekommenderar vi inte att man använder både artiklar med moms och utan moms när man har den markeringen. Programmet ger då en varning och nämner att det är bättre att man delar upp den i två fakturor, men detta är också bara en rekommendation!

 

Ha en fortsatt fin dag 🙂

/Jenny