Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marianne79
MEDLEM

Fel på rot-faktura

Hej.

Jag såg nu när jag skulle bokföra januari att jag gjort fel på en kundfaktura med rotavdrag.

Jag missade att sätta rotavdraget på konto 1513 så det hamnade på konto 3041 istället.

Fakturan är nu journalförd så jag kan inte ändra direkt på fakturan.

 

Jag tänkte nu att jag skulle göra en kreditfaktura på den felaktiga och sen göra en ny med rätt konto.

Sätta fakturadatum i januari.

Sen göra fakturajournal och bokföra.

 

Tänker jag rätt nu?

 

Om jag gör en kreditfaktura på den felaktiga med exakt samma konton och belopp blir det minus på konto 3041 2 ggr då?

 

Så att det inte blir fel någon annanstans.  😃

 

Tack för svar.

 

Mvh

Marianne Ekelund

11 SVAR 11
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Marianne79 

 

Tack för att du skriver till oss. 

 

I hjälpavsnittet Hur gör jag om det är fel på en faktura som innehåller rot/rut eller grön teknik skriver vi:

 

En kundfaktura som innehåller husarbete/grön teknik kan inte vara en kreditfaktura, eftersom du inte kan ha med minusbelopp i underlaget till ansökan. Du måste alltså kreditera hela kundfakturan och sedan skapa en ny kundfaktura med rätt uppgifter. 

 

Om kreditfakturan ska kreditera den ursprungliga fakturan i sin helhet och det redan finns en betalning på denna, måste du dessutom direktbetala både debet- och kreditfakturan. Du kan inte använda kommandot Kvitta debet mot kredit i detta fall.

 

Titta gärna på filmen Fel på kundfaktura som innehåller rot/rut/grön teknik

 

Hoppas detta hjälper dig 

/Tinna

 

Marianne79
MEDLEM

Hej Tinna.

Tack så jättemycket för svaret. Jag har nu både läst och tittat på filmen. Det var väldigt hjälpsamt.

 

Men vill bara dubbelkolla att jag förstått rätt för säkerhetsskull.  😀

 

Jag gör en kredit på den felaktiga fakturan genom att trycka på ny - kreditfaktura - kreditera hela fakturan.

 

Sen gör jag en ny faktura.

 

Gör betalning på båda två i inbetalningar

 

Göra en fakturajournal på dom.

 

Sen ska det vara klart och rätt.  😀

 

Mvh

Marianne Ekelund

Hej @Marianne79 

 

Kul att du gillade filmen och nu känns det som om du har full koll på läget. 

 

Bra jobbat och varmt välkommen tillbaka till forumet framöver. 

/Tinna

Marianne79
MEDLEM

Hej igen Tinna.

 

Ville bara säga tack så jättemycket igen för hjälpen.

Nu vet jag hur jag ska göra om det händer igen.

 

Ha en bra dag.  😀

/ Marianne 

@Marianne79  Vad gullig du är! Tack själv och vi finns alltid här om du behöver ytterligare hjälp. 

Ett tips är att i forumets kategori Bokföring kan du även ställa bokföringsrelaterade frågor vilket vi är lite extra stolta över. 

 

Ha det fint! 

/Tinna

 

 

Marianne79
MEDLEM

Hej igen Tinna

Nu har jag en ny fråga om samma faktura.

 

Jag hade missat att klicka i rutan inklusive moms på orginal kundfakturan.

 

Så nu när jag gör den nya fakturan och fyller i inklusive momsknappen så blir det en skillnad på 1003 kronor.

 

Så när jag gör fakturajournalen så står det -1003 kronor längst ner.

 

Kommer det att bli fel i momsrapporten pga detta?

 

Blev nervös att det kommer bli fel någon annanstans nu.

 

Tack för svar

/ Marianne 😀

Hej @Marianne79 

 

Åh du kämpar på med den där fakturan.

 

Ja om du har olika inställningar på fakturorna känns det som om det kan bli lite krångel på momsrapporten. För att du ska få bästa möjliga stöd nu rekommenderar jag att du slår en signal till vår programsupport som vid behov kan koppla upp och felsöka i ditt program.

 

Godkänn inte journalen om du inte redan har gjort det. 

 

Välkommen att kontakta supporten 

/Tinna 

Marianne79
MEDLEM

Det blev verkligen mycket krångel med det här nu.

Nej jag har inte godkännt journalen. När jag såg att det stod minus på den blev jag så nervös att jag avbröt.  😀

 

Tack så mycket för snabbt svar och för all hjälp. 

Jag tar och ringer till supporten så får dom också hjälpa till. 😀

/ Marianne

Marianne79
MEDLEM

Hej Tinna.

Nu är jag här igen.  😀

 

Nu har jag pratat med supporten 2 gånger.

 

Första gången så förklarade jag problemet och då sa han att det inte skulle bli något problem om jag godkände fakturajournalen.

Så jag gjorde fakturajournal - inbetalningsjournal och sen reskontra.

 

Men nu stämmer inte reskontran istället.

 

Reskontran är 1003 kr mer än konto 1510 på balansrapporten.

Det är det beloppet som är skillnaden mellan dom två kundfakturorna som jag gjort.

 

Ringde supporten igen och berättade detta men efter mycket letande fram och tillbaka kom han fram till att det är en bokföringsfråga och det kan han inte.

Så nu är jag tillbaka hos dig igen.

 

Det känns som att det är reskontran som har rätt belopp. Eftersom den nya debitfakturan är betald och klar så den ska ju inte vara med på reskontran.

 

Ska jag lägga in 1003 kr på konto 1510 och balansera det mot något annat konto?

 

Väldigt tacksam för mer hjälp.   😀😀

 

/ Marianne

 

Hej

Det bör vara som du skriver att reskontran är korrekt eftersom du skapat och bokfört samtliga fakturor och det är fakturorna som uppdaterar reskontran. 

För att justera saldot på 1510 så kan du göra en kontering som ser ut på följande sätt. Då jag ej vet vilket försäljningskonto ni har använt på fakturna så tar jag konto 3041 och 2611 i mitt exempel då det är vanligast med försäljning av tjänst när man pratar om Rot fakturor.

1510 Debet
3041 Kredit
2611 Kredit

Konteringen ovan avser om saldot på 1510 är lägre än vad reskontrans saldo är.

Skulle det vara tvärtom dvs att saldot i reskontran är lägre än vad saldot på 1510 är så vänder du bara på debet och kredit men använder samma konton.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Marianne79
MEDLEM

Tack så jättemycket för svaret.

Då gör jag så.

 

Det här har strulat så mycket nu och felet har bara hoppat runt känns det som.   😀

Skönt att äntligen få ett avslut på det.

 

Ha en fortsatt bra dag.

/ Marianne