Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

celohbg
MEDLEM

Flera Prislistor på samma kund och Prisomräkning försäljningsprislista

Vi har ett antal olika produkter där vi nu måste prisjustera olika mycket i %. Hur ska jag göra om jag behöver höja ngn produkt 2% och ngn 10% ? Och om jag gör olika prislistor för det olika artiklarna baserat på ett specifiket ord, hur kan jag få  kunden att kunna använda mer än 1 prislista?

10 SVAR 10
Davor P1
CHAMPION

Jag hänger inte riktigt med här.

Har du en kund som beställer artikel 1 och beroende på när han beställer denna får han olika priser?

Det normala är ju att man har olika prisjusteringar på olika produkter och inte på samma artikel....

Tar du in prislistorna från dina leverantörer med jämna intervall?

Vid prisinläsningen kan man lägga på varierande prispåslag på olika artikelgrupper.

Davor P

Hej,

då ska vi se om jag tydliggöra det. Vi har x- antal artiklar som en kund köper, och inför nästa år behöver vi höjda de  artiklarna olika mycket, på grund av valutaförändringar. då min fråga är hur gör jag om jag vill göra en prisomräkning men behöver sätta olika procentsatser.

Hälsar

Cecilia

Får du artiklarna på fil från leverantören får du priserna på papper?

Jag använder inte inläsning av priser då våra inköpspriser varierar under året, så det är bara priset på artikeln som jag vill justera

då är det enklast ändra priset direkt på artikeln.

Gå in på ARTIKLAR/LAGER - ARTIKLAR OCH TJÄNSTER

Dubbelklicka på den artikel du vill ändra priset på.

Gå in på flik 3 om du först vill ändra dina kalkylpriser på artikeln. Bra att göra om du använder dig av TB (rekommenderas om du inte redan gör det då du enklare kan se dina marginaler på artiklarna vid hantering av kundens order)

När du lagt in inköpspriset går du tillbaka till flik 1

ställ dig på priset i den prislista du vill ändra.
Mata in ditt nya pris.

Gör om proceduren för alla artiklar du vill förändra priset på.

Mycket av detta arbete kan automatiseras genom att priserna läggs in via en prisfil från leverantören. Då kan du göra massuppdateringar på ett helt annat sätt.

Davor P

hej,

Misstänkte att det var så. men finns det inget sätt i systemet där man kan göra det med automatik, vi pratar hundratals artiklar.

Givetvis finns det det. Det var därför jag undrade om du fick prislistan på fil från leverantören.

Då kan man jobba på ett lite annorlunda sätt för att få in priserna med mindre handpåläggning.

Om du inte får priserna från leverantör kan man exportera befintlig prislista för att göra nya beräkningar och skapa nya både inpriser och utpriser.

Hej Cecilia!

Du kan göra en prisomräkning av en försäljningsprislista.

Detta göra du via Försäljning - Försäljningsprislista och går in på texpristlista 1 och fliken Prisomräkning.
Sedan kan du välja tex 2% i omräkningsvärden och att det ska vara den nuvarandeprislistan du ska basera ökningen på.
I rutan Urval kan du göra urval på vilka artiklar som ska öka med 2%. Det kanvara ett intervall av artiklar tex artikelnummer 100..199 så ökar alla som harett artikelnummer mellan 100 och 199. Det kan även vara en enhet, enartikelgrupp eller något annat som är specifikt för just dessa artiklar.
När du gjort urval så trycker du på Beräkna knappen uppe i mitten. Då ändraspriserna till att bli 2% högre i detta fallet.

Sedan kan du göra om det med tex 10% och ett annat urval.
Innan du börjar så ta en säkerhetskopia på företaget om du vill ångrarinläsningen.

I vår skrivna hjälp kan du läsa mer om prisomräkning av försäljningspriser.

Det går bara att ange en prislista per kund, så det fungerar inte med att ha olika prislistor för samma kund.


//Linnéa

Hej och Gomorron Linnea.

Det var precis detta jag menade och hoppades skulle kunna gå. Min fråga är då kan man basera det på ord. Jag tycker också att det är svårt ,ed urval, då jag inte hittat ngt bra ställe att finna information om hur man gör urval.

Arbetar du på SPCS, eller är det supporten som kan bistå med hjälp. Känner mig väldigt osäker på ju just urval.

Tusen Tack för ditt svar.

Hälsar

Cecilia

Fd medlem
Inte tillämpbar

God morgon Cecilia!

Ja, du kan göra urval att bara uppdatera priser på artiklar som innehåller ett visst ord eller bokstav. Du skriver helt enkelt i urvalet på fliken Prisomräkning när du står under försäljningsprislistan.



I mitt fall har jag gjort ett urval där jag vill att alla artiklar som börjar på "R" ska uppdateras med 2% men du kan givetvis skriva ett ord där och sätta stjärna (*) som betyder jokertecken. Det tecknet kan du med fördel skriva båda för och efter ditt ord/fras som artikelbenämningen ska innehålla. Har du stjärna både före och efter ditt sökord spelar det ingen roll var i artikelbenämningen ditt sökord står.

Innan du börjar uppdatera priserna bör du ta en säkerhetskopia eftersom det inte går att ångra prisomräkningen efter att klickat på knappen Beräkna

Här kommer en länk till vår hemsida där du kan läsa om alla sökvillkor

Hoppas detta hjälper dig!

Med vänlig hälsning
Johan