Jag rekommenderar att du använder dig av följande "tågordning"
* eventuell offert 1. skapa order av beställningen/offerten 2. Skapa följesedel av beställningen och lägg i försändelsen 3. skicka beställningen - eventuell fraktsedel med möjlighet till kollispårning
Här får du även möjlighet att hålla koll på eventuella restnoterade artiklar som inte kommer med försändelsen så att dessa kan faktureras separat eller avvakta med faktura till dess hela beställningen är ivägskickad i sin helhet.
4. Skapa faktura
Där finns inte mig veterligen någon automatik för att skapa båda dokumenten "samtidigt"
Vad synd...ovanstående är tyvärr inte aktuellt i det här fallet, då de enbart jobbar med fakturamodulen...mycket manuellt knappande, då de har väldigt många fakturor varje månad... Ev. är en övergång till eEkonomi aktuell, där kanske det finns andra möjligheter?
Vet faktiskt inte varför de måste ha följesedel... Själv jobbar jag som du föreslagit ovan...i de flesta fallen iaf... Tror att en anledning till att de här inte använder order är att det är så snabbt flöde. Allt klart mer eller mindre direkt efter telefonsamtalet med beställningen... Men jag ska föreslå att de tar bort följesedel helt och stoppar dit fakturan istället...då blir det ju ännu mindre jobb... (Personligen visste jag inte ens att man kunde få ut en följesedel utan att ha en order innan jag fick den här frågan...)
Jag föreslår alltid att man arbetar över orderhanteringen. Då ser du lättare vad du gör och kan följa hela flödet från offert till betalning från kund.....
Det finns vissa verksamheter som jobbar med följesedlar. Byggbranschen är nästan tvungen att göra det. Det har förekommit lite för ofta att byggmaterial hamnat på "fel adress"......
Många företag väljer att jobba med plocklista/följesedel i skede där priset ej skall vara synligt. Där fakturan går direkt till adm utan passera lager exempelvis