Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna__83
MEDLEM

Följesedel automatiskt vid utskrift av faktura

Finns det nån inställning man kan göra någonstans så att man automatiskt får ut en följesedel vid utskrift av faktura..? (Adm 2000)

6 SVAR 6
Davor P1
CHAMPION

Jag rekommenderar att du använder dig av följande "tågordning"

* eventuell offert
1. skapa order av beställningen/offerten
2. Skapa följesedel av beställningen och lägg i försändelsen
3. skicka beställningen - eventuell fraktsedel med möjlighet till kollispårning

Här får du även möjlighet att hålla koll på eventuella restnoterade artiklar som inte kommer med försändelsen så att dessa kan faktureras separat eller avvakta med faktura till dess hela beställningen är ivägskickad i sin helhet.

4. Skapa faktura

Där finns inte mig veterligen någon automatik för att skapa båda dokumenten "samtidigt"

Davor P
Anna__83
MEDLEM

Vad synd...ovanstående är tyvärr inte aktuellt i det här fallet, då de enbart jobbar med fakturamodulen...mycket manuellt knappande, då de har väldigt många fakturor varje månad...
Ev. är en övergång till eEkonomi aktuell, där kanske det finns andra möjligheter?
Davor P1
CHAMPION

Knappandet blir svårt att komma ifrån om inte de tar emot beställningarna elektroniskt.

Om de använder AUTOINVOICE så kan kanske beställningarna göras elektroniskt från kunderna och då har man tagit bort en del av knappandet.

Sen blir det inte mycket mer knappande bara för att man väljer att stansa uppgifterna i en order först istället för beställning.

Fördelen med ordermodulen är att man kan göra ändringar innan fakturan skapas på ett enklare sätt (tycker i alla fall jag.....)

Andra fördelar är att man ser i ett tidigare skede orderingång och eventuella bristvaror kan upptäckas tidigare....

Vad är det som gör att de måste ha med en följesedel? Går det inte att lägga in fakturan med leveransen?
Anna__83
MEDLEM

Vet faktiskt inte varför de måste ha följesedel...
Själv jobbar jag som du föreslagit ovan...i de flesta fallen iaf...
Tror att en anledning till att de här inte använder order är att det är så snabbt flöde. Allt klart mer eller mindre direkt efter telefonsamtalet med beställningen...
Men jag ska föreslå att de tar bort följesedel helt och stoppar dit fakturan istället...då blir det ju ännu mindre jobb...
(Personligen visste jag inte ens att man kunde få ut en följesedel utan att ha en order innan jag fick den här frågan...)
Davor P1
CHAMPION

Jag föreslår alltid att man arbetar över orderhanteringen. Då ser du lättare vad du gör och kan följa hela flödet från offert till betalning från kund.....

Det finns vissa verksamheter som jobbar med följesedlar. Byggbranschen är nästan tvungen att göra det. Det har förekommit lite för ofta att byggmaterial hamnat på "fel adress"......
Fd medlem
Inte tillämpbar

Många företag väljer att jobba med plocklista/följesedel i skede där priset ej skall vara synligt. Där fakturan går direkt till adm utan passera lager exempelvis