Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MG____4
MEDLEM

Frågan "Spara Faktura?" saknas i Administration

Om man väljer "Ny faktura" under leverantörsfakturor och går till listning utan att ha angett leverantör så frågar programmet "Spara faktura?" eftersom det förstår att man avbruter.

Om man av misstag väljer ny faktura under Kundfakturor, så får man ingen fråga. Detta är oerhört irriterande och det går inte att radera fakturan på något sätt, utan man får ha massa tomma makulerade fakturor. 

Jag hoppar mellan lev och kundfakturor och råkar ofta stå på fel flik. Mycket irriterande att det inte är konsekvent.

13 SVAR 13
Fd medlem
Inte tillämpbar

Håller med helt och hållet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Håller med om att borde var konsekvent. Detta gäller även på fler platser i programmet där det inte är konsekvent i de olika programdelarna.
Davor P1
CHAMPION

Hej,

Jag förstår er frustration.

En liten "omväg" är att gå via ORDER istället för att stansa direkt i fakturaläge. Detta gör att du enklare kan makulera felaktiga order innan de kommer till fakturaläge.

Initialt känns det förmodligen lite bökigt att gå över ån efter vatten, men man får med ett par extra fördelar.....

* Du kan se alla beställningar som kunderna gjort och har lättare att följa upp arbetet.
* Ändringar kan göras på ordern så att det blir "rätt" på fakturan
* Man får lite framförhållning och ser hur mycket beställningar som ligger inne
* Mindre risk att missa en kundbeställning som trillar "mellan stolarna"

Davor

Davor, nej du missförstod problemet. Jag vill ju INTE skapa en faktura, jag gör det av misstag när jag ska skapa en leverantörsfaktura. Jag hoppar mellan olika flikar vid arbete med leverantörsfakturor för att se att det har fakturerats till kund.

Jag kan sedan inte återanvända fakturan eftersom alla fakturor vi gör ALLTID går via orders.

Då blir det lite jobbigt läge helt klart....
h-matson
MEDLEM

Hej

Jag håller med MG om att det är okonsekvent. Jag har också hållit på att makulera tomma fakturor, men slutat med det.

När jag vet att jag skapat en tom faktura tidigare och skall göra en ny så går jag till den gamla/tomma och fortsätter på den. Att det ligger en tom faktura blir bara problem när man skall skriva ut fakturajournalen. Innan det så är dom inte i vägen och då kan man vid tillfälle rensa undan genom att fakturera på gamla tomma fakturor.

Håkan

JoannaNorlander
ANSTÄLLD

Hej på er!

När man skapat en kundfaktura och man ångrar sig innan man plockat upp en kund så får man upp följande alternativ:


Vad jag kan se så är det samma tillvägagångssätt som för leverantörsfakturorna. Är det så att jag missförstått er fråga så får ni gärna återkomma i tråden så kan vi diskutera det vidare!

Hej, nu är det så fantastiskt att jag strax efter denna frågeställning uppdaterade till 2016.21 från de tidigare vad det nu var och sim salabim så frågade programmet plötsligt precis som du visar! Så var det garanterat inte innan för mig, jag har ett antal som jag måste makulera efter att ha upptäckt att jag stod i kundfakturor och inte fick någon fråga. Versionsnyheterna är väldigt övergripande dock, så man vet inte vilka rättelser som gjorts, åtminstone har jag inte hittat det.

Hej MG,

Tack för återkopplingen, vad roligt att det fungerade för dig!

Vilken version använde du innan du uppdaterade till version 2016.21? Jag har testat hela vägen tillbaka till version 5.31 och där har jag fått det att fungera. Ni andra som upplever samma problem, sitter ni också i äldre versioner? Det hade varit intressant för oss att veta så att det inte är något annat som ställer till det.

När det gäller versionsnyheterna så genomför vi oftast mindre ändringar när vi släpper versioner. För att de ändringar som visas ska vara relevant för den stora mängden användare så har vi valt att begränsa informationen i versionsnyheterna.

Hej MG

Det är inte så att du påbörjat att plocka en Kund/Leverantör när du kommer på att du är i fel programdel?

Håkan

KenArd
CHAMPION

Hej
Och skulle det ändå av någon anledning bli en tomt faktura av misstag så behöver man ju inte makulera den. Det går att recycla den vid nästa kundfaktura tillfälle så blir man av med den och slipper "slask" kreditar.

MVH

Kenneth

Hej, nej inte om man jobbar med orders som vi gör.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Håller med