Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Funderingar kring manuella inleveranser och efterkalkylering för korrekt lagervärdering vid egenproducerade varor

Låt säga att jag tillverkar 10 cyklar och gör en manuell inleverans av dessa till lagret, då måste jag sätta ett in-pris på cyklarna. Antag vidare att jag kalkylerar fram ett in-pris baserat på de faktiska kostnader jag haft för att tillverka en cykel föregående år (företagets första år). Antag också att det är mycket svårt för mig att veta den faktiska produktionskostnaden för en cykel innan året är slut (en missnöjd kund skulle t.ex. kunna stämma mig i slutet av året, jag får betala skadestånd och produktionskostnaden för innestående år skjuter i höjden).

1) Behöver jag i dessa fall korrigera lagervärdet på de lagerförda cyklarna? 2) Hur gör jag för att ändra lagervärdet på de cyklar som journalförts flera månader tidigare?

   

3 SVAR 3
Thomas L
UTFORSKARE

För mig låter det inte som att kostnader som uppstår längre fram som reklamationer ska påverka det bokförda lagervärdet. Det har ju inget med produktionen att göra. Även om du naturligtvis måste ha med det i beräkningen för att ta rätt pris. 
Men om du ändå vill justera det beräknade inpriset på de cyklar som är kvar i lagret så får du leverera ut dessa via en manuell utleverans och därefter leverera in dem igen till det nya priset. 
Men kolla gärna med din redovisningskonsult eller revisor hur de rekommenderar att du gör. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det enklaste vore att vid årsskiftet göra en efterkalkyl och ändra in-priset på produkter som produceras nästa år. (Och om efterkalkylen ger ett in-pris som är högre än marknadspriset, skall ju istället marknadspriset användas). Blir ju en eftersläpningseffekt på detta vis, då kostnaden uppstår först då den egenproducerade varan säljs med ett lägre täckningsbidrag än vad som skulle vara fallet om in-priset inte ökat. Så vet inte om detta egentligen är redovisningsrättsligt korrekt...
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Johannes!

Precis som Thomas L skriver behöver du kontrollera med din redovisningskonsult eller revisor hur de  vill att du ska göra med detta i bokföringen. Det du kan göra i programmet är manuell utleverans och manuell inleverans, så att de levereras in med ett ny pris. 

//Linnea