Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Göra bortskrivning

Ska göra en bortskrivning pga av avrundning i en "direktbetalning".

Tabbar mig tills jag kommer ner till bortskrivningsrutan. Då kommer alternativet "Kursdiff" men det är inte frågan om kursdiff, utan en avrundning. Försöker jag ändra i rutan så står det att nyckelfältet är låst (kan inte ens ta bort raden...).

Går då till Företagsinställningarna för att lägga in en ny avskrivningskod (följer instruktionerna). Där ligger redan en massa "koder" som snarare verkar vara konteringsmallar... Däremot inte "Kursdiff" som programmet föreslår ovan...

Jag lägger upp Avrundning med konto 3741.

Fortfarande kan jag dock inte välja nån annan bortskrivningstyp än "Kursdiff" (nyckelfält låst...) för betalningen, däremot kan jag ändra konto till 3741.

Dessutom: I kolumnen Valutakurs (där man registrera själva betalningen) har det räknats om en kurs utifrån det kunden har betalat... Kunden är svensk, privatperson och betalar i SEK.

 

4 SVAR 4
Safija
UTFORSKARE

Hej,

Gå under Arkiv/Inställningar/Företagsinställningar och sen Försäljning/Bortskrivningar och där lägg till en ny bortskrivning med kod, text och konto

Lycka till!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är ju det jag gjort... 😉
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Verkar som att det blivit någon låsning på nått sätt. Har du möjlighet att radera eventuell ej journalförd betalrad på fakturan? Gå in på fakturan under fliken "Spårning". Markera betalraden och klicka på soptunnan för att radera betalraden. Testa sedan på nytt att lägga in betalningen så borde du kunna välja upp din bortskrivningskod "Avrundning". 




/Fredric
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för tipset, men jag har inte haft problem med detta sen dess.