Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Cecilia4
MEDLEM

Hur bokför man för mycket inbetalt på en kundfaktura?

Hittade ett svar i en gammal konversation som passade frågan jag hade (hur bokför man för mycket inbet). Men var hittar jag Övriga insättningar?

9 SVAR 9
Cecilia4
MEDLEM

Här kommer svaret jag hittade:)
Kund betalar för mycket, du ska återbetala överskridande del: När du matchar beloppet mot fakturan får du en differens med återskridande belopp. Klicka då på Övrig insättning och lägg in det överbetalda beloppet. Kontera mot ett skuldkonto, till exempel 2420 eller 2499. Fakturan får då saldo 0 och du har bokat upp en skuld till din kund. När du sen betalar tillbaka beloppet till kunden matchar du beloppet mot ett Övrigt uttag då du debiterar samma konto där du tidigare bokade upp skulden.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Gå in på bankavin och titta vad kunden skickade från för bankgirokonto. Då kan du lägga till den informationen i verifikatet. Sedan plockar du ut ett kontoutdrag från 24xx och direkt ser på verifikationsraden vem som skall ha pengarna. Kontoutdragen från din bokföring blir ditt pappersverifikat vid utbetalningen.

Lycka till!

//L

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Cecilia!

Hoppas att det har löst sig för dig, annars undrar jag vilket program du vill registrera detta i.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Cecilia4
MEDLEM

Det har inte löst sig. Jag bokför i Visma Administration 2000 Tacksam för svar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om det nu inte löst sig, hur ser det ut? Hur har du gjort så här långt?

Cecilia4
MEDLEM

Inte gjort något ännu, inväntar svar från er:)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du har fått en indikation på att en kund har betalat och då undrar jag: hur?

Är det via en fil du läser in från banken eller har du hämtat ett kontoutdrag eller fått en avi med posten PG eller BG?

Hur vet du att det är den fakturan kunden betalat? Denne kan ju ha skrivet fel fakturanummer om det nu är så att du skickat flera fakturor. Det kan ju då finnas en annan faktura som stämmer med beloppet, menar jag.

Om du hjälper mig, så hjälper jag dig...

//L


Cecilia4
MEDLEM

Har fått en insättning på BG från en kund som uppgett ett fakturanummer. Denna kund har endast 1 faktura så kan inte vara fel. Gör ju givetvis som en vanlig inbetalning Betalningar-inbetalningar-skapa NY-fyller i aktuellt fakturanummer-då kommer fakturabeloppet upp vilket bokas mot det betalsätt jag valt. Hur bokför jag resterande av beloppet som är inbetalt för mycket?
Fd medlem
Inte tillämpbar

  1. I kolumnen "betalt belopp" fyller du manuellt i hur mycket kunden utbetalat.

  2. Då får du ett felmeddelande att det är för mycket, men klicka OK där så dialogrutan försvinner.

  3. Tryck tabbtangenten så du kommer ner till fältet längst ner till vänster i fönstret. Klicka på listpilen som heter "Bortskr".

  4. Tryck Ctrl+N för att skapa en ny "bortskrivning" (men det handlar inte om bortskrivning, men det heter ju så här)

  5. I "Kod" skriver du 2890 och trycker Entertangenten så du kommer till kolumnen "Text"

  6. I "Text" skriver du "För mkt betalt" eller ngt annat

  7. I kontokolumnen väljer du konto 2890 för övriga skulder och får du fråga om att aktivera kontot trycker du OK.

  8. Klicka på den nyskapade "bortskrivningen" och sedan på "Plocka"

  9. Då lägger sig överbetalningen med automatik där den skall vara på kontot 2890 och du kan skriva ut betalningsjournalen.


Som ett tips kan du öppna övningsföretaget och testa först om du är osäker.

Lycka till!

//L