Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kristina37
MEDLEM

Importera bolag från annat affärssystem?

Hej,

Vårt företag har förvärvat ett annat aktiebolag och ska fortsätta ha det som ett eget bolag. De har sin bokföring i Pyramid idag vilket vi då ska ta över. Tacksam för tips hur vi ska hantera detta. Det är mitt i ett räkenskapsår. Kan de skapa en SIE-fil från Pyramid som vi kan ta in i Visma Administration 200? Eller hur gör vi bäst?

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Kristina, 

Har Pyramid stöd för export av SIE4- fil så är går det bra att importera denna till Visma Administration. Skapa en fil per räkenskapsår som du vill importera till vårt program, det gör inget att senaste räkenskapsåret inte är klart än. 

 

Återkom gärna om du stöter på funderingar! 🙂 
/My 

Hej igen,

Tack för svaret. Lite kompletterande frågor då jag nu varit i kontakt med dem som vi ska ta över redovisningen från.

1. Måste SIE4-filen vara per ett månadsskifte eller går det bra att läsa in en fil från mitt i en månad (ex med verifikationer t.o.m. 2020-04-16)?

2. Och vi behöver ta ut en SIE4-fil per räkenskapsår, det går inte ta en total fil med exempelvis senaste 7 åren?

3. Jag antar att vi först måste skapa bolaget i Visma innan inläsning av SIE4-fil?

4. Eftersom de redan har en existerande kontoplan måste vi väl ta in den också? I vilket filformat ska den vara?

Hej Kristina,

 

Här kommer svar på dina frågor:

 

SIE4-filen behöver inte vara per ett månadsskift men du behöver en SIE-fil för varje enskilt räkenskapsår. Du kan alltså inte ta ut en enda total fil för de senaste 7 åren. I instruktionen Importera verifikationer kan du läsa mer om hur du går tillväga steg för steg. 

 

Ja, du måste börja med att skapa företaget i Visma Administration. Tänk på att skapa dina bokföringsår kronologiskt samt att enda gången du har möjlighet att välja kontoplan är i samband med att ett nytt räkenskapsår skapas. Du kan självklart lägga upp nya bokföringskonton under ett pågående räkenskapsår men önskar du göra ett byte av kontoplan så är det endast möjligt att göra det när du lägger upp året. 

 

I programmet finns redan mängder av BAS-kontoplaner och i instruktionen Kontoplaner kan du läsa mer om vilka som finns att välja på. 

 

Varmt välkommen att höra av dig igen till mig eller till supporten. Vi hjälper dig gärna!

 

/Tinna