Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Installera multi-användar VISMA Administration 2000 på Win Server2019

Hej, vi vill köra VISMA administration i Multi-user läge och installera det Windows server 2019, och för multi-användare skall man då om jag förstått rätt installera Remote Desktop Services med tillhörande licens för antal samtidiga användare.

 

Windows Server 2019 låter dig dock inte installera Remote Desktop Services multi-user om servern också inte är en domänkontrollant, samtidigt har jag minne av att Visma Administration åtminstone tidigare inte skulle installeras på en domänkontrollant.

 

Det blir ju en motsägelse om man skall köra multi-användare, så gäller denna rekommendation fortfarande eller hur är det annars tänkt att köra multi-användarläge på en Windows Server 2019?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-16

3 SVAR 3
Davor P1
CHAMPION

Hej,

 

Jag hänger inte med på vad du menar med "mulit-användare" så jag kan mycket väl vara ute och cykla....

 

Vi kör själva med flera användare i Visma Administration med följande installation.

 

  • Server 2012 R2
  • Fleranvändar licens på Administration

 

Har du servern fysiskt i era egna lokaler eller kör du en installation på en Azure dator i "molnet"?

 

Om du fysiskt har datorn i era egna lokaler på ett ställe räcker det resursmässigt att köra med klientinstallationer i alla datorer som skall ha tillgång till programmet. Då behöver du inte köra remote desktop. Det kan bli lite långsammare att köra så, men billigare.

 

Den andra varianten är att köra som remote desktop (eller terminalläge) men då kan du har jag för mig enbart ha 2 sessioner igång på servern utan att betala för extra licenser som jag har för mig är rätt dyr lösning....

 

Hoppas att jag inte förvillat dig med informationen....

 

//Davor P

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är fysisk server, och multi-användare syfter på att köra Terminal Server/Remote Desktop services -läge (de två som är gratis är mest tänkt för fjärrstyrning).

 

Det är alltså Terminal Server/Remote desktop-läge med extra antal användare det handlar om, och då kräver Windows att servern är domänkontrollant.

Hejsan @Fd medlem

Det är så himla viktigt med er säkerhet så vi har valt att följa Microsofts riktlinjer som avråder att installera SQL servern på domänkontrollanten. Microsofts avråder från detta med följande orsaker:

 


/My