Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marie_93
MEDLEM

Inställningar för ISO 20022

Vilka inställningar måste jag göra i Visma administration 1000 för att få det nya betalningsformatet att fungera? Räcker det med att byta från LB till till XML/ISO20022 i inställningar för betalfil?

Eller är det fler inställningar som ska justeras på fler ställen?

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-04-25

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Marie,

Du gör inställningar under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Utbetalningar. 

I hjälpdokumentet Utbetalningar, företagsinställningar har vi samlat information om vilka inställningar som krävs för respektive bank. 

 

Hoppas att detta kan underlätta för dig och om det uppstår några frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig. 

 

/Tinna

Hej

 

Jag har fått information från Danske Bank att om jag anger kontonummer istället för bankgironummer som avsändare så kan jag skicka både LB -fil och XML filer under en övergångsperiod. Är det möjligt att ange kontonummer i Visma?

Hej @Marie_93

 

Jag har kikat på detta och vill du kunna skicka både LB och XML-filer under en period kommer du att manuellt behöva uppdatera inställningarna för respektive format varje gång du skickar din bankfil, vilket kanske inte är helt optimalt.

 

Det är alltså möjligt att lägga in kontonummer för att kunna skicka LB-filer, men du kan inte parallellt skicka XML-filer. Varför det inte är möjligt att skicka båda filformaten parallellt är på grund av att du inte kan lägga in ditt kontonummer i bankgiro-fältet i programmet. Vill du använda ditt kontonummer istället för ditt bankgiro kan du lägga in det i fältet IBAN/Bankkontonummer på fliken 2. Bankuppgifter i företagsinställningarna. När du gör detta måste du dock ta bort det som finns i bankgiro-fältet då det annars är den informationen som kommer att skickas med i betalfilen, vilket gör att det alltså inte går att ha inställningar för både XML och LB-formatet aktiva samtidigt. 

 

Vill du skicka LB-filer går du tillväga enligt min beskrivning ovan. Vill du skicka XML-filer skickar jag med hjälpavsnittet Leverantörsfakturor/Utbetalningar där det står beskrivet hur du ska gå tillväga i avsnittet 'Varför får jag ett meddelande när jag laddar upp min betalfil till Danske bank?'.  Detta blev ett väldigt långt svar nu men summa summarum kan du alltså skicka båda formaten, men inte parallellt. Varje gång du vill ändra format måste inställningarna manuellt uppdateras. 

 

Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Du är varmt välkommen att höra av dig igen om något är otydligt eller kontakta mina kunniga kollegor påsupporten om du vill ha mer information kring detta 🙂 

 

Önskar dig en fin helg!

 

/Agnes 

 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! En fråga, om jag tar bort bankgironumret under företagsinställningar, adressregister så kommer inte bankgironr med på utskriften av kundfakturorna. Och är bankgironr ifyllt kan jag inte skicka nya filformatet till Danske bank. Jag har senaste versionen och alla uppgifter ifyllda under bankuppgifter (BIC; IBAN osv). Hur löser jag detta? 

Hej EvaMaria!

 

När man tar bort bankgironumret i företagsinställningarna så försvinner det från fakturautskrifterna, då informationen där baseras på vad som står i företagsinställningarna. För att visa bankgirot på fakturautskriften behöver du göra en malländring.

Om du vill veta mer om malländringen så är du varmt välkommen att kontakta vår support som kan hänvisa dig rätt.

 

Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga.

Trevlig helg!

/Tinne

Sjölander
MEDLEM

Hej,

Ni har inte möjlighet att skriva här i forumet hur man gör malländringen istället för att alla ska köa till supporten för att få hjälp med samma sak?

En annan önskvärd sak vore om ni uppdaterade i er beskrivning över inställningar för att skicka XML skrev att man inte får ha fältet BG i fyllt. Jag tror att de flesta av oss är gamla användare som vill konverterar till det nya formatet och inte nya användare som börjar från början. Det blir väldigt mycket extra jobb för oss användare att första läsa er instruktion, tro att man får allt rätt. Testa att skicka en fil som inte fungerar. Kontakta banken för att få reda på vad som är fel. Gå tillbaka till instruktionen för att lista ut vad jag gjort fel. Inte hitta något. Leta här i forumet istället. // Cecilia

Hej Sjölander!

Nu har du kanske redan hunnit få hjälp av mina duktiga kollegor på supporten men jag skriver lösningen här ändå så kanske vi kan hjälpa någon annan om inte annat. 

Vi har ett hjälpavsnitt för hur man lägger in bankgiro på fakturamallen som heter Lägg till bankgironummer, malländring som du kan följa. 

 

Läs gärna även i hjälpavsnittet Vad ska jag tänka på om jag har Danske Bank och byter till XML-formatet för utbetalningar? Här finns info om både bankkonto och bankgiro som frånkonto. 


Hoppas att detta kan hjälpa dig. 

Tinna