Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Integration med annat fastighetssystem

Hej,

bokför i nuläget i 4 bolag som hyr ut lägenheter. Hyrorna aviseras via Hogia Fastighet Pro men all övrig bokföring görs i Visma. Nu expanderar vi och bygger nya fastigheter och jag undrar om det finns någon modul hos er som skulle förenkla? Nu måste jag föra över filer manuellt varje månad och skulle helst slippa det. Jag har Visma adm 500, skulle det finnas bättre möjlighet med Visma 1000/2000? Jag vill helst fortsätta med Visma istället för att sluta helt med Visma och samla all bokföring i Hogia.  MVH Anna

 

Den här trådens innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-11

13 SVAR 13
Davor P1
CHAMPION

Det verkar inte finnas någon färdig lösning "på hyllan" till dig.

 

  • Vad får du ut för filer från Hogia?
  • Får du ut någon form av SIE4-fil?
  • Vilken information matar du in från Hogia till Visma?

Beroende på vad det är för typ av import av data du skall göra kan du behöva tillägget VISMA INTEGRATION och eventuellt någon som kan snickra ihop ett filter eller inläsningsmodul så att du med en knapptryckning i Visma kan importera den info du får ut från Hogia.

 

//Davor P

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Davor,

vi har redan Visma Integration. Filerna lägger sig i utforskaren från Hogia och jag lyfter hela tiden över dessa filer manuellt. Jag står nu inför att fatta ett beslut. Ska vi behålla Hogia till samtliga våra fastigheter och skaffa ekonomimodulen i Visma och köra allt i Hogia. Eller ska vi sakka något av de system som Visma stöder och föra över vår Hyresavisering mm till något av systemen som Visma stöder? Och säga adjö till Hogia helt och hållet?  Vi har i nuläget 142 lägenheter och bygger ytterligare 93. Vad skulle passa oss?

Vad skulle det kosta? Hogia har en bra postal för webbavi och felanmälan till vår vaktmästare som vi tycker är mycket bra. Om man byter ska vi välja Real, Pondus Pro eller Dina Fastigheter? Slipper man att lyfta över filer manuellt i så fall? Vänligen //Anna

Hej Anna,

 

Jag arbetar dessvärre inte med något av de program du nämner så jag kan bara försöka hjälpa dig med själva konverteringen mellan systemen. Att byta bara för bytandets skull känns inte helt rätt OM man på något sätt kan få till lite automatik.

 

Oavsett var filerna lägger sig vid export eller import bör det gå att ändra detta i något av programmen så att båda programmen har samma ställe att "leka med filerna".

 

Det som däremot är viktigare att få till är så att den information som Hogia lämnar ifrån sig kan förstås av Visma.

 

Hur ser utdata filen ut som Hogia skapar? Kan du skapa en skärmdump och lägga upp så har jag lite mer att gå vidare med? Jag är osäker på om det går att lämna privata meddelanden i forumet eller om man måste lämna ifrån sig en epost adress i forumet....

 

//Davor P

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Davor,

jag har googlat fram informationen på Vismas egen hemsida angående om vilka system Visma samarbetar med som har med fastighetsadministration att göra. Vem på Visma kan jag tala med angående detta? Om det nu inte är med dig? Vet inte exakt hur jag i detta forum kan visa hur filerna ser ut som skapas i Hogia som jag sedan manuellt tankar över till Visma? Målet är ju att kunna slippa flyttande av filer så att ex hyresaviseringen går direkt in i ekonomisystemet. //Anna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skickar skärmdumpar:

ANBO___0-1607329675731.png

ANBO___1-1607329716067.png

ANBO___2-1607329783609.png

ANBO___3-1607329812753.png

ANBO___4-1607329851105.png

Såhär ser proceduren ut, sedan får jag även manuellt städa bort varje fil efter att jag läst in dom. Min fråga är ju alltså om något av de 3 alternativen på Vismas hemsida innebär en smidigare övergång mellan systemen? (Real, Pondus Pro eller Dina Fastigheter? Kan filerna gå in utan manuell handpåläggning??

//Anna

 

 

 

 

Nu klarnar mycket av mystiken.

 

Du kan automatisera en hel del utan att vare sig byta program eller flytta filer (tror jag.....)

Eftersom du arbetar med SIE4 import är mitt förslag följande:

 

  1. Bestäm dig för VAR Hogia skall spara sin fil. Detta bör du kunna ställa in i programmet. Om du är osäker rekommenderar jag att du kontaktar Hogia
  2. Gå in i Visma under Bokföring - IMPORTERA. Här tror jag att du skall kunna välja hur du vill importera filen. Jag är dock lite osäker på om det är import av fakturering eller något annat.
  3. Ställ in var programmet skall hämta uppgifterna.

 

Hoppas att detta hjälper dig vidare.

 

//D.

Fd medlem
Inte tillämpbar

OK, jag försöker se om det fungerar med automatiskt överföring... Dock har ju just det varit en fråga som ingen support eller IT Tekniker kunnat få ordning på genom åren. Om det krånglar kan jag nå dig på telefon på något sätt?  Detta är en angelägen fråga och skulle uppskatta att kunna diskutera lite med någon från Visma. //Anna

Fd medlem
Inte tillämpbar

PS, glömde säga att ämnet är diskuterat med Hogia och det enda dom vill är ju att sälja in sitt eget ekonomiprogram så jag lär nog inte få hjälp via dom. //Anna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ursäkta om jag är tjatig men med vem på Visma skall jag tala om olika förslag som ni själva erbjuder på Vismas hemsida?? Vänligen Anna

Hej Anna,

 

Bara ett litet förtydligande.

 

Jag jobbar INTE på Visma. Jag har använt deras program under många år och även förflutet som datornörd. En del tips och trix har man snappat upp, men mer än så är det inte.

 

Vem du skall prata med på Visma vet jag inte riktigt eftersom det ibland är integrationslösningar som skapats av samarbetspartners och inte av Visma själva. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av integrationer utan använder dessa gladeligen...

 

//D.

Hej Anna,

Jag har bett en kollega som arbetar med integrationslösningar att ta kontakt med dig. Och tack till dig bästa @Davor - vi på Visma SPCS hade gärna haft dig som kollega 🙂 

 

/Tinna 

Finns det något sätt att komma i kontakt med er för privata meddelanden. Inte alltid att man vill ta allt offentligt....

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

 

Går för dagen idag. Finns kl 06:00 - 15:00 torsdag o fredag på 0321-26679//Anna