Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Internredovisning kontoklass 9

Jag jobbar i en koncern med ett antal svenska och utländska dotterbolag. I koncernen behöver vi göra elimineringar för koncerninterna transaktioner. Hur fungerar internredovisning på kontoklass 9? Vad kan man ta ut för rapporter på internredovisningen då kontoklass 9 inte påverkar resultat- och balansräkning? Finns det något annat smidigt arbetssätt för internredovisning?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-16

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Själv skulle jag inte boka det i samma som den löpande utan köra det i deras koncernprogram


https://vismaspcs.se/produkter/redovisning/visma-koncern

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vet inte riktigt om jag förstår hur du menar. Det måste ju bli dubbla bokföringar? Vi undrar bara hur vi ska kontera alla interna inköp och försäljningar för att skilja ut dem från externa.

Lena Ekonomi
MEDLEM

Skapa särskilda konton och döp dem till Interna inköp/försäljningar då har ni ju jättekoll.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fast vi vill speca ut vad försäljningarna och inköp avser och då blir det väldigt många konton och väldigt rörigt. Hade varit enklare om man kunnat samla allt under kontoklass 9, men jag börjar förstå att det inte är så den används. Resultatenheter är tyvärr inte heller ett alternativ i detta läge.
Fd medlem
Inte tillämpbar

I och med att fu skrev om ellimineringarna blev svaret efter det.
Annars är det som andra Lena skriver, man kan även lägga det på egen resultatenhet. Om man har flera dotterbolag kan det vara enklare.
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Camilla! 

I Visma Administration finns ingen funktion för att göra koncernbokföring med ellimineringar. Utan detta behöver du programmet Visma Koncern för att göra och där du även gör ditt koncernbokslut. 

För att få med kontoklass 9 på resultatrapporter i programmet så kan du göra egna ändra i resultatrapporten. Du kan läsa om detta i vår skrivna hjälp Ändra balans- och resultatrapporter.  När du bokför i kontoklass 9 så behöver du tänka på att det ska vara lika mycket bokfört i debet som i kredit på 9 konton. Annars kommer inte den övriga bokföringen balansera. 

//Linnea