Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

GrähsCo
MEDLEM

Kan ej ansöka om rutavdrag

En kund har betalat 8:- för lite på en faktura med rutavdrag, ville inte bråka om 8 :- så jag gjorde en bortskrivning på det som kronutjämning men nu kan jag inte ansöka om rut på den. Kan man kringgå det eller måste jag kräva 8:- av kunden för att ansöka om rut? 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej GrähsCo!

Jag förstår verkligen att du inte har lust att kontakta kunden för 8 kronor skull och jag hade förmodligen gjort likadant som du om jag inte hade hört talas om detta förr. Har man gjort en bortskrivning så som är på mer än 1 krona så blir fakturan inte ansökningsbar i programmet. Så här står det i programhjälpen:

Ej ansökningsbar
Kunden har ännu inte betalat sin del av fakturan. Fakturan blir ansökningsbar först när kunden har betalat hela sin del av fakturan.

 

Även en faktura som har ett stort minusbelopp eller som har en bortskrivning som är större än 1 kr får statusen Ej ansökningsbar. När du skriver ut eller betalar en sådan faktura får du ett meddelande om att ansökan om skattereduktion inte kan ske från programmet och att du får hantera ansökan manuellt på Skatteverkets hemsida. Anledningen till att du får ansöka manuellt är att Skatteverket har särskilda bestämmelser för hur stor del du får ansöka om vid delbetalningar från kund. När saldot är 0 på en faktura där du har gjort en manuell ansökan utanför programmet får den status Ej hanterad i modulen.

 

Det du alltså behöver göra nu är att ansöka manuellt för denna faktura hos Skatteverket. 

 

Och till sist vill jag hälsa dig varmt välkommen som ny forummedlem. 

//Tinna