Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Olof__
MEDLEM

Konteringsmall med uträknad moms ger fel "Exkl moms" i listan över leverantörsfakturor

Hej

I listan med leverantörsfakturor finns två kolumner, Exkl. moms och Totalt

Min mest använda konteringsmall ser ut som på bilden nedan, behöver alltså bara knappa fakturabelopp och ev. avrundning. Detta verkar medföra att exkl.moms och totalt visar samma belopp (totalbeloppet). Finns det några andra baksidor?

 

visma_kontmall.JPG

5 SVAR 5
catarina ScF
UTFORSKARE

I Visma admin 500 gör jag så här:

2440 -{Total}

2641 {Moms}

4010 ({Total}-{Moms})

Hur blir det om du testar detta?

Tack för engagemang, det där kommer att visa rätt exkl.moms därför att fältet {Moms} är kopplat till en redundant kolumn MOMSBEL i tabellen LEVFKT i databasen. Det betyder att du måste knappa momsen manuellt, vilket man inte behöver med min variant.

 

Frågan är alltså om det finns fler ställen programmet gör fel genom att använda LEVFKT.MOMSBEL i stället för konterad moms.

Eller ännu bättre, kan man få fältet {Moms} att bli ifyllt automatiskt?

Hej @Olof__ 

 

Jättefint att @catarina ScF försöker hjälpa dig då vi själva tyvärr inte erbjuder support för konteringsmallar, vare sig här i forumet eller via vår programsupport. Löser du det inte själv är ett tips att du kontaktar någon av våra konsulter genom att du söker upp dem via vår hemsida eller mejla oss på partner.spcs@visma.com, så hjälper vi dig att hitta rätt person.

 

Lycka till och ha en fin dag. 

/Tinna

Hej

Frågan gäller alltså inte konteringsmallar utan om ni i stället för beloppet på momskontot använder beloppet i LEVFKT.MOMSBEL på några ställen som kan få allvarliga konsekvenser. Jag har lyckats lista ut varför det blir fel i listan på leverantörsfakturor och det bryr jag mig inte om- jag vill helt enkelt veta om det blir fel på några fler ställer där det faktiskt har betydelse.