Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lena Ekonomi
MEDLEM

Konto 2995 Inkommande följesedel

Finns det någon som är duktig på konto 2995 som används i Visma vid inkommande FS? Jag får olika svar från supporten hela tiden så jag vet varken ut eller in. Ena gången ska alltid 2995 vara noll och nästa gång ska det inte vara det utan det ska löpa på i balansen från år till år. Min revisor frågar hela tiden om detta att det är ett belopp som kvarstår på det kontot och det finns ingen dokumentation att ta fram och ge med vettig förklaring. HJÄLP!!!!

17 SVAR 17
Fd medlem
Inte tillämpbar

Inkommande FS? Vad är bokfört?
Lena Ekonomi
MEDLEM

Har plockat upp alla inkommande FS mot leverantörsfakturor som man ska. Inkommande FS rapporten är noll men jag har ett belopp kvar på konto 2995 trots detta. Ska detta konto vara noll varje månad efter avstämning eller ska det alltid ligga ett belopp kvar där som löper på?

Hej Lena!
Vet inte riktigt vad det speciella kontot står för. Men om du följer baskontoplanen så handlar det om en upplupen kostnad.  Det är något som man bokar upp i boksluten och skall återföras året efter eftersom de redan kostnadsförts i tidigare räkenskapsår. Om du tar en kontoanalys/Huvudbok på kontot från f.g. år så kan du spåra vad som avses. Du bokar sedan bort detta belopp genom att "vända" på föregående års bokning i nästkommande verksamhetsår. Hoppas du hänger med på vad som sker. Förstår inte varför din revisor inte hjälper till. Kanske är det han/hon som upprättade förra årsbokslutet och då borde hjälpt till med återföring av beloppet. Återkom gärna om du vill ha mer förklaringar. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag vet faktiskt de som låter detta rulla med år efter år, utan att föra tillbaka. visst, rätt eller fel men det var en årlig utgift som inte ändrade sig.... 

Men det skall finnas en förteckning i bokslutet. Normalt i bokslutsbilagorna. Men jag upptäcker ofta att det inte finns hos många av våra klienter. Vi brukar då boka bort sådant här mot t.e.x. inköp av varor. Man måste ställa arbete i relation till belopp. Men detta är egentligen fel. Men vad skall man göra om man vill rätta till det en gång för alla och man inte hinner göra en omfattande utredning. Är både teoretiker och praktiker i sådana här lägen. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo, absolut. I det fallet visste vi vad summan var och det var lugnt. Men som sagt, rullar det år efter år, så är lätt att informationen kommer bort. 

Förstår ditt dilemma ang hinna och vilja, och är det externa kunder kan de också ha svårt att förstå x antal nedlagda timmar då tiden går fort vid såna situationer och kan bli lite kostsamma.... 

Ja vi bokar också bort det i bokslutet men det är ju inte rätt för det kan vara stora summor och det påverkar ju resultatet. Det märkliga är att supporten säger olika saker varje gång jag frågar så nu vet jag inte vilket svar som är det korrekta. Och det kan ju endast vara ett som är rätt eller hur? Sen när vi börjar nytt år så uppstår ju samma problem igen. Finns det ingen därute som använder detta med inkommande FS som jag?
Lena Ekonomi
MEDLEM

Hej Tomas!
Tack för ditt svar men jag tror att det är lättare att förstå om man använder detta konto som jag gör dvs alltså man kopplar inkommande FS (inleveranser) till leverantörsfakturor som man plockar upp FS mot i Visma. Detta extra moment finns bara i Visma vad jag vet fungerar inte så i andra system. Så detta är inte en upplupen kostnad.

Det där med inkomna följesedlar används i större företag. Det är viktigt när man vill ha stenkoll på resultat Men i mindre företag behöver man inte ha detta. Se K2 regler som kan tillämpas av de flesta. Mitt råd, boka bort saldot mot varuinköp.

Det är inte så märkligt att supporten ger olika svar. De är duktiga på programmen. Men har bristande kunskap i redovisning. Det är därför vi redovisningskonsulter finns.
Lena Ekonomi
MEDLEM

Ja det förstår jag att de inte kan svara på bokföringsfrågor men eftersom detta är en "special" i deras program så måste de ju veta hur den funktionen fungerar och vad som påverkas anser jag.
Men det enda som kvarstår är väl att betala för en expertkonsult i frågan genom deras samarbetspartner. Tack alla som svarat på detta.
Mattias2
MEDLEM

Kontot är för inkomna följesedlar tanken är att den automatiskt bokas mot lager när man får en vara levererad. Därefter bokas 2995 mot leverantörs skuld alt betalning när fakturan registreras. Leverantörs skuld eller betalning beroende på om fakturerings metoden eller kontant metoden är inställd. Konteringen mot dessa konton sköts normalt sett automatiskt av programvaran. Förutsatt att man konsekvent använder följesedel och leverantörsfaktura modulerna. Skulle man tex bara använda följesedels modulen så blir inte 2995 justerat automatiskt. Jag relaterar till funktioner i Visma administration 2000. Anmärkningsvärt om någon på supporten inte kan ge ett klart svar på detta. HA D Gott.


Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag såg att du har skickat in säkerhetskopia till oss för test och hoppas att du har fått svar den vägen från min kollega.

Precis som Mattias säger så ska du kunna stämma av konto 2995 med vad du har på rapporten Skuld inkommande följesedel när du har skrivit ut alla lagerförändringsjournaler. Det är inte ett konto som ska nollas vid bokslut utan detta konto säger egentligen vad har du mottagit i inleveranser med följesedel men inte fått någon leverantörsfaktura för.
Det finns några anledningar till varför det inte skulle stämma, du kan läsa mer om det här: Gör avstämning på kontot Skuld inkomna Följesedlar ».

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Lena Ekonomi
MEDLEM

Jag har alltid noll på rapporten inkommande FS så i o med det är ju alla upplockade mot leverantörsskuld. Tolkar ditt svar som då bör även 2995 vara noll? Men trots detta har jag ett belopp på 2995 och det är det beloppet jag försöker utreda. Av dina kollegor har jag då fått olika besked. De har nämnt att det såg ut som valutakurs på FS och leverantörsfaktura diffade och jag har också svarat på det men de har ej återkopplat på det svaret.

Hej igen!

Du kommer bli kontaktad av mina kollegor nästa vecka för att verkligen reda ut detta.
Om det är så att rapporten för Inkommande följesedel är 0 och den ska vara det (läs mer om när det kan bli fel i hjälptexten jag länkade till ovan) så kan du nolla konto 2995.

Under det utfällbara avsnittet Registrera leverantörsfaktura via inkommande följesedel i Registrera leverantörsfaktura »  beskrivs hur det är tänkt att fungera om man använder sig av inkommande följesedel, något som absolut inte är tvunget. Det gå lika bra att registrera in varor via Leverantörsfakturan eller Manuell inleverans.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Jag håller med om att konto 2995 kan vara trixigt.

Det finns 2 rapporter på vismaspcs.se att tanka ner och installera. Den heter Skuld följesedlar.... Hämta ner bägge. Det är oxå ganska vanligt att man missar att ta upp följesedlar då och då när man bokar leverantörsfakturor. Installera bägge rapporterna och dra fram en lista på öppna följesedlar. På den ena av rapporterna så kan du välja att ej ta med äldre poster då de sannolikt redan är fakturerade.

OM du har koll på rapportens innehåll så vet du oxå vad det ska vara på det kontot. Du skriver att du har ett belopp både på IB och på UB. Om det nu är så att  balanskontot skall stämma så får du boka manuellt och se till att  det utvisar det som är på rapporten.

Det kan förefalla brutalt men ett balanskonto måste stämma. Boka diffen mot varulagerförändring 4990.

PB

Mkt bra tillägg, tack!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~