Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontroll fakturanummer

Hej!

Det skulle vara smart om ni kunde införa en funktion som ger ett stopp och felmeddelande när en faktura försöker överföras till leverantörsreskontran som har identiskt fakturanummer eller OCR-nummer på en faktura (från samma leverantör) som redan finns i leverantörsreskontran.

Mvh, Sebastian

8 SVAR 8
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Sebastian,

 

Precis som du skriver så är detta inget som finns i programmet vid manuell hantering, men däremot finns funktionen i vår tjänst Digitala fakturor och dokument, där görs en kontroll vid inläsning av fakturor så att inget ska bli dubbelt. Det finns även en massa andra fina funktioner som kan underlätta hanteringen av dina leverantörsfakturor så du kan lägga din tid på annat viktigt. Väljer du en konteringsmall på din leverantör så kan du till exempel få hjälp att kontera fakturorna redan vid inläsning vilket är mycket uppskattat av våra kunder. 

Här kan du läsa mer om tjänsten Digitala fakturor och dokument och om hur du kommer igång. 

 

Välkommen att höra av dig till oss i forumet eller till våra kunniga kollegor på supporten om du har några följdfrågor eller funderingar. 

TInna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

 

Vi har tjänsten digitala fakturor och dokument, den är även aktiverad.

 

Fakturorna som inkom till oss kom till oss i PDF-format till Autoinvoice.se och inte som e-faktura. Fakturorna överfördes från "inläsning underlag" till leverantörsreskontran, inget felmeddelande uppstod om att en faktura redan fanns i leverantörsreskontran med samma fakturanummer och OCR.

 

Har jag förstått dig rätt att kontrollen för att fakturanummer/OCR leverantörsreskontran och försök till inläsning enbart görs för fakturor som anländer digitalt som e-faktura och inte om den har inkommit till oss via autoinvoice som pdf-faktura?

 

Mvh, Sebastian.

Hej Sebastian!

 

Funktionen "inläsning underlag" ska också känna av om det redan finns en leverantörsfaktura på leverantören med samma fakturanummer och OCR, så det verkar vara något som inte riktigt stämmer. Jag har felsökt i mitt eget program men lyckas inte återskapa detta och vill därför att vi kopplar upp oss tillsammans med dig och felsöker i ditt program. Jag kan dessvärre inte göra det härifrån, därför skulle jag vilja be dig att kontakta vår fantastiska support som har möjlighet att koppla upp sig.

 

Jag hoppas att det ordnar sig för dig och önskar dig en trevlig helg!

/Tinne

 

 

Hej!

Kanske ett något udda problem men som påminner om problemet ovan. Det verkar inte finnas någon kontroll vi inläsning av e-fakturor ifall en leverantörer skickar två olika e-fakturor med samma fakturanummer. När man manuellt registrerar en leverantörsfaktura så varnas man ifall man försöker registrera en faktura som har samma fakturanummer som en tidigare registrerad faktura från samma leverantör.

 

Vi har vid ett tillfälle drabbats av två olika e-fakturor från samma leverantör men som har samma fakturanummer, se bifogad skärmdump nedan. Frågan är hur det har gått till? Vi misstänker att vår leverantör först har skickat en version av fakturan men sedan justerat fakturan och skickat den en gång till (man kan ju oftast manuellt boka ur att en faktura har skickats i de flesta ekonomiprogram). 

 

Skärmbild 2022-11-25 095805.png

 

 

 

 

Hej @Gunnar Sundstr

Här rekommenderar även jag att du slår en signal till mina kunniga kollegor på supporten som får kika på hur det ser ut hos dig och förklarar varför det blir så. 

 

Välkommen att kontakta supporten

//Tinna

Davor P1
CHAMPION

Det jag reagerar på @Gunnar Sundstr är att det verkar vara olika belopp på samma fakturanummer.

 

Bortsett från detta är det dock väldigt märkligt att programmet släpper igenom detta utan att varna.

 

Definitivt något Visma bör slänga en blick på.

 

//Davor P

Det enda som skiljer fakturorna åt är att antalet av artiklarna är fördubblat och därför skiljer sig också totalbeloppet.  

Hej Gunnar!

 

Här tror jag att det blir bäst för dig att ta kontakt med mina kollegor på supporten som min kollega Tinna skrev ovan. De har nämligen möjlighet att koppla upp sig och kika på detta tillsammans med dig i realtid, vilket jag tror kan behövas i det här fallet.

 

Önskar dig en fortsatt fin tisdag!

/Tinne