Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Annika36
UTFORSKARE

Krav på server

Vi har idag Administration 2000 ver 2017.0 fleranvändarlicens installerad på en vanlig pc med Windows 10 som används som "server".

 

Om vi ska uppdatera till Administration 2000 2018.xx,

måste

vi då införskaffa en riktig server med allt vad det innebär, för att det ska fungera eller kan vi fortsätta på samma sätt?

9 SVAR 9
fjelle
UTFORSKARE

har senaste versionen  2019.1 visma 2000 och har det på en vanlig windows 10 pro  dator  så det fungerar 

ja 3 anv 
Annika36
UTFORSKARE


Och ni har fleranvändarlicens som arbetar från andra arbetsstationer?
Davor P1
CHAMPION

Kör bara vidare om ni är nöjda med den hastighet som "servern" levererar.

Det jag hade övervägt är att stoppa in "mycket RAM minne" för att hjälpa upp systemet en aning.

Jag hade nog rekommenderat 16 GB ram som minimum. Sen hade jag nog tryckt in så mycket det går. Beroende på hur gammal datorn är och vad du har för processor kan det eventuellt vara värt att eventuellt byta dator för att snabba upp det ytterligare. Du behöver inte ha en regelrätt server utan du kan köra med en vanlig dator med.

//Davor P
Annika36
UTFORSKARE


Tack Davor P. Det var det jag ville veta. Trevlig helg!
/Annika
Annika36
UTFORSKARE


En liten fundering kring detta:
I systemkraven på Vismas hemsida står det att minimikrav vid fleranvändarmiljö är Windows Server 2008 R2.
Det uppmuntrar ju inte till att uppdatera till SQL-versionen om man bara har en vanlig dator.

Ett litet förtydligande där hade kanske varit på sin plats?
Davor P1
CHAMPION

Fördelen med en riktig server är att den belastas förmodligen mindre och på ett lite annorlunda sätt än en vanlig dator som någon arbetar vid parallellt.

Om du "bara" använder datorn till att köra Visma Administration och inte samtidigt skall arbeta vid den i någon större omfattning kan du utan problem köra med en vanlig dator om du vill.

Det största fördelen med att använda en server är att du för det mesta har en maskin med flera hårddiskar som antingen speglas eller har en bättre säkerhetslösning för att säkerställa att data inte förloras vid en krasch. Givetvis skall man ALLTID ha en genomtänkt strategi när det gäller säkerhetskopiering av data.
Annika36
UTFORSKARE


Vi använder den bara som "server" för Visma Adm och Visma Lön och Lön använder vi ju inte hela tiden. Den står i en skrubb. Och vi har en spegeldisk till den + säkerhetskopiering till annan byggnad.

Då ser jag inga problem med att köra vidare med befintlig dator med brasklappen att möjligen stoppa in mer RAM minne i datorn. Rekommenderar 16 GB eller mer om datorn klarar av det. Annars kan 8 GB vara lite i klenaste laget, men det skall ändå fungera. Hastigheten kan bli lidande dock.

En annan variant är att eventuellt ersätta hårddiskarna mot SSD diskar som arbetar snabbare.....