Hej,
En kund hörde av sig och ville få en kreditfaktura utbetald. Problemet är att i programmet står fakturan som "betald". Det verkar som om den vid något tillfälle har blivit bortrensad (innan jag började här), betalsättet står som "Avräkning" (debet 1510/kredit 1681). Vi har nu rotat i detta och kan inte se annat än att kunden har rätt, men hur bokför jag utbetalningen när jag inte har någon kreditfaktura att matcha utbetalningen mot?
Helst skulle man ju vilja ångra den felaktiga avräkningen som gjorde att fakturan ser betald ut, men det har fått veta i samband med tidigare fråga att när den väl är journalförd så går det inte. Vilket konto använder jag som motkonto mot utbetalningen från banken?
Tack på förhand
Hej @Anna Fält
Hur det ut p konto 1681? Har du kvar pengarna där?
Om du har det kan du ju i manuell bokföring kontera enligt följande:
"BANK" Kredit
1681 DEBET
Då får du bort pengarna från bankkontot och du har en reskontra som fortfarande stämmer eftersom beloppet är bortbokat "en gång i tiden"
// Davor P
Hej,
Tack för svar, men tyvärr; saldot på konto 1681 är noll. Både ingående och utgående saldo på kontot var 0 det året. Min tanke var också att göra så som du skriver annars.
Jag har gått igenom samtliga transaktioner på konto 1681 under det aktuella bokföringsåret, och de är alla bokförda på samma sätt; 1510/1681 (eller 1681/1510), även om det i flera fall finns både debet och kredit som matchar varandra.
Hej @Anna Fält,
Då blir det genast mycket jobbigare.
Eftersom det inte finns något i reskontran kvar att hantera blir jag lite tveksam. Jag tror att det bästa blir tyvärr att boka det som en ej avdragsgill kostnad eftersom felet ligger långt bak i tiden. Eventuellt kan du boka det mot 1519 - nedskrivning av kundfordringar, men jag är inte bekväm med den konteringen....
Det normala när man kvittar kundfakturor är att använda konto 1517 - Kvittning kundfaktura.
//Davor P
Tack för dina svar!
Ja, jag brukar använda kvittningsfunktionen när jag kvittar debet mot kredit, och då blir det ju konto 1517, men det här är som sagt inte mitt verk...
Jag är inte heller riktigt bekväm med att använda 1519. Jag får nog klura lite till på det här...
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.