Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kvitto Euro och DKK

Jag har börjat jobba på ett företag där man hanterar mycket kvitto i DKK och Euro, min fråga är då först vi har en Dansk kontantkassa med danskt momsnummer, Jag gör i dag så att jag räknar om kvittona till svenska och bokför dem i svenska pengar och momsen på danska momskontot. stämmer detta?

Sen kommer vi till kvittona i Euro, dem räknar jag också om till Svenska pengar kör dem i kontantkassa svenska, sen räknar jag moms på dem alla och lägger 2645/2619, är detta rätt?

Alla dessa kvitton och fakturor är på hotell, inköp till vår catering i landet, drivmedel, it tjänster m.m

Kommer ju en hel del leverantörsfakturor också, räknar jag alltid ut momsen på dem och konterar 2645/2619?

Tacksam för hjälp!

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-16

13 SVAR 13
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kvitton i Euro, vilka länder kommer de från? Du ska inte räkna moms på kvitton från andra EU-länder om det är moms från det landet pålagt. Då får du ta hela summan som en kostnad. Handlar ni mycket inom EU ska du ha ett svenskt VAT-nummer och då ska heller ingen moms vara pålagd på fakturan från leverantören.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om ni är momsregistrerade i Danmark och andra länder kan du göra som du för men om ni inte är det blir det som Davor skrev, hela beloppet blir en kostnad.
Fd medlem
Inte tillämpbar

kvittona i Euro kommer från Tyskland, jag är ju helt ny på detta och vill absolut att det ska vara rätt i bokföringen. så kassakvitto från Tyskland i Euro, konterar jag upp på endast kostnadskonto?

Vi har VAT nummer, men om där inte är moms på fakturan så ska jag lägga kontona 2645/2619 moms på 25% eller är det fel? När ska jag använda 2645/2619?

De Danska kvittona med moms belopp på ska jag väl använda det Danska momskontot?

Förlåt för alla dumma frågor, men evigt tacksam för all er hjälp

Fd medlem
Inte tillämpbar

Är det inte moms på fakturorna från EU då ska du boka upp svensk moms och EU-moms och beloppet på ett konto som är kopplat till EU-moms så du får rätt i momsdeklarationen.
Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är bolaget momsregistrerat i Danmark? Om inte gäller samma som för de tyska kvittona. Dvs hela beloppet blir en kostnad. Detta gäller även för fakturor med moms.
Om du får en faktura utan moms som hänvisar till ett VATnummer ska du själv beräkna 25% moms och bokföra denna på 2645/2619 och inköpet på ett konto som har rätt momskod för inköp från EU.
Fd medlem
Inte tillämpbar

eksempel. Dansk faktura 500 dkr excl. moms varor 125,00 och tjenester 375,00

konto 2440 leverantörskulder                                         500,00

konto 4056 inköp varor från EU 25%moms                    125,00

Konto 4058 inköp tjenester EU                                        375,00

Jäg gör sådan - har firma i SE och DK som handlar med hinanden

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Supradent, men du konterar inte momsen på det danska momskontot?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Birgitta!

Vad har du för bokföringskonto för den danska momsen menar du?
Har du kollat med Skatteverket att du får dra den danska momsen på inköpet? 
Som dom andra är inne på här längre upp i tråden så är jag inte säker på att du får dra momsen. 
Fick inte veta om du är momsregistrerad i Danmark eller Sverige?

/Sanna
Ing-Mari3
MEDLEM

Man får boka hela kostnaden. Ingen moms. Sen kan man söka tillbaka momsen från respektive land. Kolla på tullverket.
Thomas51
CHAMPION

Du skriver att företaget är momsregistrerat i Danmark. Då borde det finnas en bokföring att redovisa i Danmark. Är det en filial eller dotterbolag registrerat där? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi är momsregistrerade både i Danmark och Sverige, redovisar den danska momsen en gång per kvartal till Danmark.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Birgitta,

Den här sidan vänder sig främst till företag som verkar i Öresundsområdet, men skriver väldigt bra om vad som gäller när du som företag är momsregistrerad i både Sverige och Danmark. Jag rekommenderar att du läser här och sen vid kompletterande frågor pratar med Skatteverket/SKAT för att säkerställa att du går tillväga på rätt sätt.

Tack för din fråga.

/Victor

Med tanke på hur komplex momsen är, framförallt vid EU-handel och inte lättare med valuta, så rekommenderar jag att du kollar med er revisor och/eller en redovisningskonsult. Ett abonnemang hos BLInfo, Tholin/Larsson eller liknande ger också bra möjlighet till svar på svåra frågor. När det gäller bokföring så är inte Skatteverket rätt ställe att fråga. Dom är definitivt inte konsulter och svarar rakt på frågan utan att tänka på/kunna eventuella lösningar och/eller andra frågeställningar. Ser att man ofta här i forumen ofta hänvisar till att man skall fråga Skatteverket vilket ofta är lite oyckligt.Lycka till.