Jag har börjat jobba på ett företag där man hanterar mycket kvitto i DKK och Euro, min fråga är då först vi har en Dansk kontantkassa med danskt momsnummer, Jag gör i dag så att jag räknar om kvittona till svenska och bokför dem i svenska pengar och momsen på danska momskontot. stämmer detta?
Sen kommer vi till kvittona i Euro, dem räknar jag också om till Svenska pengar kör dem i kontantkassa svenska, sen räknar jag moms på dem alla och lägger 2645/2619, är detta rätt?
Alla dessa kvitton och fakturor är på hotell, inköp till vår catering i landet, drivmedel, it tjänster m.m
Kommer ju en hel del leverantörsfakturor också, räknar jag alltid ut momsen på dem och konterar 2645/2619?
Tacksam för hjälp!
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-16
kvittona i Euro kommer från Tyskland, jag är ju helt ny på detta och vill absolut att det ska vara rätt i bokföringen. så kassakvitto från Tyskland i Euro, konterar jag upp på endast kostnadskonto?
Vi har VAT nummer, men om där inte är moms på fakturan så ska jag lägga kontona 2645/2619 moms på 25% eller är det fel? När ska jag använda 2645/2619?
De Danska kvittona med moms belopp på ska jag väl använda det Danska momskontot?
Förlåt för alla dumma frågor, men evigt tacksam för all er hjälp
eksempel. Dansk faktura 500 dkr excl. moms varor 125,00 och tjenester 375,00
konto 2440 leverantörskulder 500,00
konto 4056 inköp varor från EU 25%moms 125,00
Konto 4058 inköp tjenester EU 375,00
Jäg gör sådan - har firma i SE och DK som handlar med hinanden
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.