Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Låst av en annan användare

Hur har man tänkt när det krävs en omstart av servern när en användare råkar låsa hela Visma Administration 500 på grund av programvaran på klienterna kraschar?
Detta är ett frustrerande problem som dyker upp i tid och otid, och vid en sökning på forumet så har problemet uppenbarligen funnits sedan flera år tillbaka med tanke på trådarna ålder.

Låser sig t.ex klientens programvara vid utskrift av journaler så förblir hela företaget låst för samtliga användare (ett 20-tal användare) tills servern har startats om. Det är inte vettigt att ha en dedikerad server för enbart Visma just för att förebygga sådana problem.

Exempel på när klientens programvara kan krascha:

* Utskrift av journaler
* Utbetalningar, både vid utskrift och val av poster
* Kundreskontra/företagsreskontra vid hämtning av uppgifter

Så, när kommer en lösning på serversidan där man kan slänga ut kraschade användare och återställa serverprogramvaran till ett användbart läge utan att behöva starta om servern fysiskt?

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Mycket bra fråga! Och jag ser att du inte fått någon respons alls, trots att frågan legat uppe rätt så  länge ?! Vi är många som inväntar svaret...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har också påpekat detta för flera år sedan...har gett upp...
Davor P1
CHAMPION

Ett eventuellt sätt att komma runt problemet är följande:

På servern:

* Schemalägg underhåll av servern så att denna startar om med jämna mellanrum.
 - Förslagsvis en gång i månaden till att börja med
   - Se till att ALLA användare är utloggade från servern innan omstart.....
* Registervård en gång i veckan

På klienterna:

Se till att datorerna startas om med jämna mellanrum. Att alltid ha igång datorerna kan ibland ställa till det. Att ha datorn i viloläge är inte heller det allra bästa.

Schemalägg omstart veckovis så blir det gjort.....

Jag påstår inte att detta kommer göra mirakel för er, men det kan eventuellt hjälpa till och åtminstone förlänga tiden mellan "krascherna"

//Davor P
JoannaNorlander
ANSTÄLLD

Hej!

Tack för att du ställer frågan här i forumet! Det är bra att vi kan ge ett svar här så att fler som upplever samma problem kan få ta del av det.

Davor P ger bra exempel på lösningar, men jag vill gärna komplettera med ytterligare information.

I nuläget är Visma Administration uppbyggt på en fildatabas där informationen i programdelarna sparas i olika filer. Är det så att en användare arbetar med en fil och denna redigering inte avslutas på ett korrekt sätt så blir den låst för andra användare. När detta uppstår behöver man i vissa fall starta om programmet, datorn eller serverdatorn. Detta gör även att man exempelvis inte kan ta säkerhetskopia av företaget eller göra en registervård om någon är inne i företaget då detta låser alla filer i databasen.

Vi genomför just nu ett stort arbete med att byta ut databasen mot SQL Server. Den nya databasen ger oss många fördelar och en av dessa är att hanteringen av filer förändras vilket motverkar denna typ av problem.

Vill du  läsa mer om databasbytet kan du göra det på sidan Vi byter databas i Visma Administration/ Fakturering/ Förening.
pisun_
UTFORSKARE

Jag instämmer i att vi brukar få detta problem, samt att det inte går att se vem som är inloggad för att kunna starta om programmet eller "kasta" ut den som är inloggad, kanske jobbat hemifrån och missat att logga ut.