Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BetongPehr
MEDLEM

Markera order som levererad efter fakturering

jag har flera ordrar som blivit fakturerade utan att rutan för "levererad" blivit ikryssad. nu går det inte att ändra statusen på ordern till levererad.

jag använder mig av urvalssorteringen i listläget för att se vilka ordrar som inte är levererade. och då ligger de ordrarna kvar där och stör. 

ibland vill kunden ha fakturan på sin order direkt för senare leverans så det sker då och då.

jag antar att statusen på ordern inte ska bli låst vid fakturering? för då ser det för evigt ut som att kunden inte fått sina prylar.

 

3 SVAR 3
Anton Ingvarsson
MODERATOR

Hej @BetongPehr!

 

Min gissning är att du förmodligen sitter i en äldre version utav Visma Administration. I version 2022.3 tillkom det ett val i företagsinställningarna som heter Markera order som levererad vid fakturering. Inställningen innebär att när du fakturerar en order så blir den automatiskt markerad som levererad.

 

Men vissa ärenden är väldigt svåra för oss att lösa här i forumet då vi behöver veta hur det ser ut i ditt program, vilka inställningar som är gjorda och hur du arbetar. Av den anledningen vill jag be dig att ta kontakt med mina kollegor på supporten som kan koppla upp sig mot din skärm och kika på hur det ser ut hos dig.

 

Välkommen att kontakta supporten.
// Anton
 

Hej Anton!

jag använder administration 2000 version 2023.0

Ja den inställningen fungerar för att se till att det inte uppstår samma situation.

 

Men ibland vill kunden ha fakturan direkt och hämta grejerna senare. då vill jag kunna markera ordern som levererad i efterhand.  

 

Det löser heller inte problemet med att det finns låsta poster kvar som inte går att markera som levererade.

Hej @BetongPehr 

 

Bra att du uppdaterar när vi släpper nya versioner av programmet och tack för ditt förtydligande. Vi ska självklart hjälpa dig att lösa detta men precis som min kollega skrev så behöver du ta kontakt med supporten för vidare felsökning.

 

Efter att ärendet har löst sig får du gärna uppdatera din tråd så kan du hjälpa någon annan i samma situation. 

 

Välkommen att kontakta supporten

//Tinna