Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Mindre specificerad faktura vid inläsning av e-faktura

Hej!

 

När jag läser in en e-faktura får jag ibland så många rader på faktura, tex en materialfaktura kan innehålla en rad för varje produkt leverantören säljer. Jag vill bara bokföra allt på konto 4010, hur gör jag då? Och hur slipper jag att redovisningen i tex ett projektutdrag innehåller alla rader, jag vill bara ha en rad för varje faktura i den redovisningen annars blir projektutdraget väldigt svårläst med alla rader.

 

Mvh

Lotta 

4 SVAR 4
Mita Jonsson
CONTENT PRODUCER

Hej Lotta!

 

Jag funderar på om konteringsmallar skulle vara lösningen för dig här. När du använder konteringsmallar kan du ställa in hur du vill att konteringen ska vara, och hur du vill läsa in dem.

 

Konteringsmallar hittar du under Bokföring - Konteringsmallar. Har du inga konteringsmallar här kan du läsa in dem via Arkiv - Import - Konteringsmallar, läs mer om Konteringsmallar.  När du har konteringsmallar, väljer du en med typ Leverantörsfaktura, och passar inte någon av dessa som finns här så kan du kopiera och ändra så att du får rätt kontering.

 

I konteringsmallen är det viktigt att du inte markerar Läs in alla transaktioner under Inställningar för e-faktura, eftersom den markeringen gör att alla artikelrader läggs på egna rader.  

 


I våra filmer Inställningar för att ta emot e-fakturor och Läs in fakturor lyfter vi också det här med hur smidigt det är om man lagt in konteringsmallar.

Ha en fortsatt fin dag!
/Mita

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 

Nej det fungerar tyvärr inte ändå.

 

b.PNGa.PNG

Fd medlem
Inte tillämpbar

Allt är summerat på första raden, men jag får ju ändå rader med belopp så det blir fel saldo på fakturan.

 

Mvh

Lotta

 

Hej!
Det ska fungera med lösningen som Mita har gett ovan då konteringsmallen ska överstyra eventuella artikelrader. För att funktionen ska fungera så behöver dock konteringsmallen vara inlagd på leverantören i registret, är detta gjort även hos dig? Annars får du gärna prova att göra detta så bör det fungera bättre.

Om du redan gjort detta får du gärna höra av dig till oss på supporten så att vi kan hjälpa dig vidare. 
Ha en fin fortsatt dag och kommande helg! 🙂 
/My