Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Petterks
MEDLEM

Norsk org.nr

Fungerer Digitale fakturautskrifter i Visma Fakturering når programmet anvendes med norsk org.nr?

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 

 

Om ditt företag inte har ett svenskt organisationsnummer i företagsinställningarna går det inte att skicka i sådana fall, man kan endast skicka från svenska org. nr. Om du däremot har ett svenskt organisationsnummer kan du skicka till kunder med norskt org.nr. 

 

Önskar dig en trevlig helg! 

Amanda Nygren 

~Content producer, Byråområdet ~

 

 

 

 

Vi har nå skaffet oss et svensk org.nr.

Men er det råd å få med vårt norske org.nr. også, ved utsendelse av digitale fakturaer?

Hej! 

Jag tror inte att detta är ett krav eftersom jag tolkar det som att du nu fått ett svenskt organisationsnummer som du också ska fakturera från, men med det sagt tycker jag det kan vara bra att dubbelkolla det med Skatteverket en vända om det känns oklart. 

Om du behöver eller vill ha med det norska organisationsnumret på fakturan så går det att lösa. Antingen om du går via Arkiv - Företagsinställningar - Försäljning - Dokumenttexter, så kan du lägga in texten under rubriken Fakturatext. Eller följer du guiden Lägg in textrader på fakturan, malländring för att ändra texten direkt i din fakturamall. 

Hoppas detta kan hjälpa dig en bit på vägen, känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂 
/My 

Hei!

Takk for svar!

Det svenske org.nr. er bare for å kunne anvende Autoinvoice, faktureringen vil skje fra det norske org.nr.

Hei!

Vi fakturer i NOK (Norske kroner).

Vi angir dette i mallen for utskrift av faktura, men når kunden mottar e-faktura, er beløpet angitt i SEK.

Hvordan kan vi endre dette?

Hej @Petterks

Då misstänker jag att ni endast har ändrat direkt i er fakturamall och inte i själva inställningen på respektive kund. Du kan kontrollera detta genom att gå in på en av dina kunder och klicka på fliken fler uppgifter. Här ska valutan vara NOK. 

Återkom här i tråden ifall detta inte skulle lösa ditt problem så får vi kika vidare. 

Ha en härlig tisdag! 

Petterks
MEDLEM

Hei Ebba,

finner ingen flik der vi kan endre valuta under fler uppgifter.

Hej igen @Petterks

Oj så tokigt det blev! Jag var inne i en större version av ditt program och undersökte, där vi har den funktionen jag först var ute efter. 🙂 

Vi ska undersöka mer internt och återkommer snart med mer information. 
 

Uppdaterar med lite ny information:

I varianten som du har Visma Fakturering så har vi ingen funktion för att fakturera i olika valutor. Det går att komma runt det precis som ni har gjort genom att göra en malländring och lägga till annan valuta direkt i mallen. Vi har ingen annan inställning för detta utan det kommer bli SEK när du skickar dina fakturor som e-faktura. Programmet tittar nämligen på kunduppgifterna när du skickar fakturan som e-faktura. Visma Administration 500-2000 tillhör samma programserie som Visma Fakturering och har större funktionalitet. I dessa varianter finns funktionen du är ute efter.  

Jag skulle vilja passa på och tipsa dig om vårt andra faktureringsprogram Visma eEkonomi Fakturering. Där finns funktionen att fakturera i valutor och du gör inställningen på respektive kund. Mina duktiga kollegor på supporten hjälper även till med flytten av din programdata ifall du väljer att byta program hos oss. 

Har du fler funderingar är det bara att återkomma. 

Önskar dig en trevlig eftermiddag!