Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Överföra filer från Fortnox till Administration

Hej!
Jag undrade  att fråga om det går att överföra SE filer från Fortnox till Visma Ad 500?

Mvh Marine

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-04-27

12 SVAR 12
sivlai
MEDLEM

Det borde gå alldeles utmärkt
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Laila!
Tack för ditt svar.
När jag läser in kundfakturorna börjar t.ex B1, Lev fakturor D1., Lev.bet E1. Det ser lite annorlunda ut. 

Mvh Marine
Davor P1
CHAMPION

Har inte jobbat i Fortnox, men så länge du kan exportera en SIE 4 fil får du med dig bokföringen åtminstone.

Däremot är det värre med alla fakturor som ligger i reskontrorna. Dessa är lite svårare att plocka in i Visma, men det kan man nog leva med ett tag.....

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Davor. 
Tack för ditt svar 🙂
Fortnox tydligen har andra bokstäver på sina serier, och jag hittar inga journaler, inga verifikationer för fakturajournaler och lev.fkt journal... Tänkte göra bokslutet i Visma bokslut och jag är inte säkert om alla poster kan jag läsa in i bokslut programmet. 

Mvh Marine
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Marine.

Oavsett i vilket ekonomiprogram du läser in en SIE fil så måste du först ha samma serier upplagda i det program du vill importera till. Börja med att lägga upp samma serier som du har i filen i det program du vill läsa in till och sen importera filen. Då ska numreringen följa med korrekt.
Lycka till // Anette
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anette.
Tack för hjälpen.
Fortnox har lite annorlunda serienumme. Hur kan jag matcha ihop det med Visma AD. De har til. ex B1 på kundfatkuror, nån annan bokstav på sina inbet och det samma är med lev fkturor. Jag har inte jobbat med Fortnox (:

Mvh Marine
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

Bokföringen i Fortnox kan du inte ändra på, du måste anpassa Visma till vad Fortnox har använt, annars får du problemet du hade från början. Däremot behöver du ju inte ändra i Visma till framtida serier utan då använder du det du vill. Så lägg upp nya serier i Visma, importera filerna, glöm sen att Fortnox har knasiga serier och jobba vidare i Visma som vanligt.

Anette
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad gäller kundfakturorna kan man lägga in "ingående fakturor" under fliken "Betalningar".

Man kan ju välja att hoppa över att lägga in fakturorna också, men särskilja de som tillhör gamla och nya systemet på kontonivå. Gamla fakturor räknar man ihop och lägger på 1511, medan de nya som registreas i Visma hamnar på 1510. På så sätt tömmer man successivt det gamla kontot till det är noll och då vet man när det bara finns nya fakturor kvar. På levsidan kan man göra likadant. Det kan ju kännas som ett onödigt moment att ha två konton för kunder och leverantörer, men tro mig, det underlättar. Plocka hem en kund- och leverantörsreskontra vid brytpunkten bara, så allt går att stämma av.

Lycka till!

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Tack för hjälpen!
Tydligen i Fortnox journalför de ingenting hittar inga journaler och de har lite annorlunda serier , t.ex kundfakturor börjar med B och kundinbet med en annan bokstäv. men de hade använt 1510 för kundfordringar. Vet inte om jag kan göra deras bokslut i visma bokslut. Kommer det bli rätt då? 

Mvh Marin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen, se mitt tidigare svar, du kan läsa in men måste först ha samma serier upplagda som i Fortnox, då ska det fungera...se ovan som sagt
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej på er!

Marin, precis som Anette på Ekonomiförvaltning AB nämner ovan behöver du alltså lägga upp dessa serier innan du gör importen. Detta gör du under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring - Verifikationsserier.

Återkom om du stöter på problem.

Tack för ditt inlägg!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Kalle. 
Tack för hjäpen.

Mvh Marine