Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Påminnelser i Administration 2000

Har tänkt börja använda AutoCollect men funderar om jag skulle kunna skicka en första påminnelse som vanligt först(så som jag gör idag via funktionen i admin 2000) det händer att kunder ringer efter första påminnelsen för att de inte fått fakturan eller att det ska krediteras t.ex. Känner att kundrelationen är viktig och att det är bra om man kan rätta till sådana frågor/problem innan man blandar in en utomstående aktör. Sen ser jag absolut att vi också skulle ha stor hjälp av att använda AutoCollect då det känns som att det ger lite mer "tyngd" bakom påminnelsen. Frågan är alltså kan jag använda "gamla" sättet först och AutoCollect för de fakturor som förblir obetalda efter en första påminnelse?

5 SVAR 5
Davor P1
CHAMPION

Du väljer att först skicka påminnelse i programmet.

Sen har jag för mig att "god inkassosed" kräver att man alltid skickar en påminnelse före inkassoåtgärd.

Båda dessa sköter du via Administration.

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förstår tyvärr inte svaret. Jag har alltså tänkt att skicka en "egen" påminnelse först och sen till AutoCollect som först skickar en påminnelse och sen inkasso, eller? Vad menar du med båda dessa sköter du via Administration? Alltså att man kan använda AutoCollect via Administration eller?

Davor P1
CHAMPION

Du går först in under fliken BETALNINGAR - BETALNINGSPÅMINNELSER.

Här ser du alla förfallna fakturor.

Markera de betalningar du vill skicka påminnelse på
Klicka på SKRIV UT
- Kontrollera att utskriften blivit rätt innan du godkänner utskriften

När det sen är dags att gå vidare till steg 2 och inkasso går du in på BETALNINGAR - AUTOCOLLECT.

Markera de fakturor som skall vidare till autocollect.
Klicka på SKICKA UPPDRAG.

Davor P

PS. Jag har inte själv använt mig av tjänsten än.....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Via Administrationsprogrammet kan du använda Visma AutoCollect, som är en inbyggd tjänst och den fungerar som en länk mellan ditt program och inkassobolaget Visma Collectors. Tjänsten hanterar bland annat betalningspåminnelse och inkassokrav.

När du använder AutoCollect skickas det först ut en påminnelse om kunden inte betalar i tid. Om kunden inte betalar trots påminnelsen, skickas det automatiskt ut ett inkassokrav.  AutoCollect bevakar betalningen från din kund, och när kunden betalat till Visma Collectors skickas pengarna vidare till ditt konto. Du kan inte enbart välja att det bara ska skickas inkassokrav. 

Det är inga problem om du skickar påminnelsen via AutoCollect, och om kunden betalar direkt till dig. Du kan registrera betalningen för fakturan i programmet ändå, och det skickas automatiskt upp till tjänsten att det är betalt och då avslutas uppdraget om hela fakturan är betald. 

Om du vill kan du skicka en påminnelse via programmet som vanligt, betalar inte kunden då kan du skicka via AutoCollect, detta gör att din kund får en påminnelse från dig, och sedan får de en påminnelse från Collectors och därefter blir det ett inkassokrav om kunden inte betalat. 

Läs mer om hur Visma AutoCollect »
Vanliga frågor om Visma AutoCollect »
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, det låter toppen.

//CarinA