Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Periodisering av kundfakturor

Hej är det möjlig, och i sådan fall hur, att periodisera kundfakturor automatiskt utan att gå in på varje faktura, typ lägga en automatkontering per konto?

Nästa problem jag har är att kundfakturans summa är 50% av anbudet jag vill periodisera. Med andra ord säg att fakturan är på 50 kr men jag vill periodisera anbudet som är 100 kr!?

Går detta att lösa ?

2 SVAR 2
Davor P1
CHAMPION

Du har en riktigt trevlig nöt att knäcka.

 

Som programmet är uppbyggt idag går det inte att få någon automatik på fakturanivå.

 

Jag vill få det till att du har två alternativ att göra det på.

 

Första alternativet är att du gör som idag tyvärr.

 

Det andra alternativet är att du skapar en separat periodisering för alla månadens fakturor och lägger i bokföringen. Om du använder dig av flera bokföringsserier är det lättare att få styr på detta.

 

Det blir ändå en hel del handpåläggning hur du än vänder och vrider på det....

 

//Davor P

LW -60
UTFORSKARE

Det här är inte något automatiserande, men till en viss del i alla fall:

 

  • Konteringsmallarna

Det finns tre olika typer av konteringsmallar, varav en är för verifikat. Med mallens hjälp kan skapa nytt verifikat, baserat på denna. Du kan välja att makrot stannar upp vid vissa punkter, så du kan manuellt mata in de konton, resultatenheter eller summor du önskar, eller också kan du få mallen att ta de konton och andra siffror som du programmerat i mallen.

 

Min tanke med det hela är att du tar det i två steg; du skapar fakturan och gör journalen. Då har du siffror i bokföringen att basera mallen och innehållet på. Beroende på vad du vill mallen skall prestera, tar du nästa steg.

 

När du väl gjort denna mall, kan du använda den när som helst. Du behöver bara fundera ut, vad den skall göra och hur du vill ha upplägget.

 

Det här är bara en idé jag fick. Det kanske inte alls passar i sammanhanget, men fundera och tänk lite och sug på karamellen. Det kanske kan vara något.

 

Mvh Lena