Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Personuppgiftslagen, rot och rut

Undrar över den nya personuppgiftslagen. Använder bara personuppgifter till att ansöka om rotavdrag. Kan man skriva informationen om detta till kunden på fakturorna på nåt sätt... i så fall hur?

6 SVAR 6
Davor P1
CHAMPION

Jag förutsätter att du lägger in detta när du skapar fakturan med ROT/RUT avdrag.

Ändra din utskriftsmall till SILVER.

Denna mall får du ändra lite så att din egen logga kommer med på fakturorna.

I denna mall får man med personuppgifter för R?T ansökan.

//Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

alltså jag menar att man informerar kunden om att personuppgifterna skickas vidare till skatteverket och att man följer den nya personskyddslaget
Davor P1
CHAMPION

Fritext på fakturan.

Du kan skapa "standardtexter" som du lägger in på lämpligt ställe på fakturan.

Gå in på ARKIV - Inställningar - Företagsinställningar
Klicka på + tecknet vid FÖRSÄLJNING och sen vidare till RADTEXTER

Här kan du skapa en kod och text som skall fyllas i när koden används.

//Davor P
Davor P1
CHAMPION

Det kan även vara så att det i uppdateringen av programmet i samband med GDPR läggs detta upp som standard.....

Annars får Visma lägga in det BUMS 😉

Om du fakturerar privatpersoner i ett digitalt fakturasystem så hanterar du personuppgifter som berörs av GDPR. Är det dessutom ett webbaserat program så har du ett biträde som du måste ha avtal med. Att i fortsättningen använda diverse obskyra gratisprogram på nätet är nog inte att rekommendera. De kunduppgifter du har får du inte spara hur länge som helst och absolut inte använda hur som helst och alla dina kunder har när som helst rätt att få reda på vilka uppgifter du har, varför du har dom, hur du hanterar dom och få ett utdrag. Gäller även att se upp med vad man har sparat i sin mailbox. Finns ingen ände på hur omständigt det här kan bli, ju mer man funderar på det ju mer kommer man på....  
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

När du fakturerar kunder med rot eller rut, så har vi med text i våra standardmallar som är avstämda med Skatteverket. I mallen står det bland annat: Vi kan göra ansökan hos Skatteverket när du har betalat din del av fakturan. 

Vi kommer med en ny version inom kort och här har vi bland annat förändrat möjligheten att rensa ansökningsinformation som gäller rot och rut.

Du hittar mer information i GDPR i Visma Administration.