Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Placering av konton i balansräkning

Undrar hur det kommer sig att konto 1690 hamnar längst upp i en balansräkning. Och så vitt vi kan se går det inte att flytta. Vi har dessutom bekymmer med kontoplanen i bokslutsprogrammet oavsett hur vi märker dom....

9 SVAR 9
LW -60
UTFORSKARE

Hejsan!

 

Jag förutsätter att du börjat med att uppdatera SRU-filerna i Admin.

 

Du kan använda dig av olika layout i dialogrutan för utskrift av balansräkningen:

Väljer du "Uppställning enl ÅRL" brukar kontona komma i nummerföljd. (Jag ber om ursäkt ifall du testat det redan och inte fått det att funka)

 

När det gäller bokslutsprogrammet (Visma Bokslut), är jag rätt säker på att det tidigare gick att peka och dra kontot till rätt rubrik i balansräkningsmallen, men det verkar inte funka längre. Nu högerklickar jag på kontot jag vill flytta och väljer "Koppla rad" eller "Koppla konto". Men, är det så du gjort allaredan, ja då går jag bet...

 

Mvh Lena

 

Hejsan och tack för svaren.

Jo, balansräkningen borde komma i  nummerordning när man skriver ut enligt ÅRL men icke... du kan gärna prova själv så att det inte bara är hos mig.... Märkligt är det iaf.

Och i bokslutsprogrammet så kan man ju flytta och koppla lite hur som helst men just dom här kontona hamnar där som skuld även om vi kopplar dom till tillgång och även "med våld" placerar dom som tillgång. Så tillhör dom ändå skuldkontona.... jäkla mystiskt...

Tyvärr ligger det till så illa att jag inte har en uppdaterad version av programmet just nu. Vad jag kommer ihåg, har du jobbat på uppdatering av Admin och jag hoppas det gått bra. Kan det vara så att det hänt något med den senaste versionen? Jag med en gammal 2020.0 får det att lira i balansräkningen.

 

Jag vet att du har en byrå och således har hur mycket som helst att göra i boksluts- och deklarationstider, men jag är en gammal datatekniker som blir nyfiken när det blir så här. Försöker lösa problem via en omväg tills en rättelse infunnit sig, med andra ord. Med detta undrar jag, ifall du har möjlighet att kontera om till ett annat konto i samma kontoklass bara för att se ifall felet håller i sig eller om det rättar till sig. I och med att det blir följdfel i Bokslut verkar ju tyda på att det "ligger något skräp" i kontot.

 

Man kanske till och med måste tömma kontot helt genom att kontera om alla verifikat där dessa konton finns och radera de konton som bråkar (men börja med det konto i så fall som har minst antal transaktioner för att se ifall det funkar innan du tar resten av kontona).

 

Jag ber om ursäkt ifall det blir dig övermäktigt och jag har full förståelse för ifall du inte har möjlighet att "leka" med kontona så här. Det blir ju lite pyssel, det här...

 

Mvh Lena

Mycket att göra är intet jämfört med att lösa mystiska programhändelser 😉

Testade och lade till ett 1695 och ett 1699. Alla dessa hamnar då under rubriken "Tecknat men ej inbetalt kapital" som av någon anledning dessutom hamnar längst upp i balansräkningen. Vilket då är rätt märkligt. Googlade och hittade då en årsredovisning där just den rubriken hamnar längst upp även där så det är nog det som är problemet. Så jag antar att BFN och BAS-gruppen i sin visdom resonerat som så att kontonummerserien 1690-1699 avser just det men skall ändå läggas längst upp... och inte kan man ju förändra rapporterna i Visma Admin heller så att det ser ok ut.... Vi får väl helt enkelt ta och "sadla om" och byta konton.... Tusen tack för dina svar och vi ses säkert mer här på forumet...  

Du: uppdaterar du kontoplanen varje år?

Mvh Lena

Skulle man ju kunna önska men med tanke på Administrations undermåliga kontokoppling så törs man ju fasen inte det. 

Har fullt sjå med dom fall där vi ändrat kontonamn i Admin, för över till Bokslut som absolut inte ändra eventuella ändrade kontonamn för att sedan ställa till det på återimporten. Eller dom konton där vi ändrar namn i bokslutet, som vi då vid överföringen till Admin får en fråga om och som då ändras till samma som i bokslutet. Men som då ändå har det gamla namnet i det nya räkenskapsåret som vi så klart påbörjat. 

Och inte fasen framgår det någonstans i programmet och som sagt, kontokopplingen i Admin är rätt värdelös.... 

 

OK, jag har satt i system att byta till nya kontoplanen vid varje nytt räkenskapsår. Jag har inte så många företag att trixa med, så när gamla namnet ligger kvar och jag får ändra manuellt så gnisslar jag lite med tänderna bara... jag förstår fullt ut vad du menar, men jag tror faktiskt att felet ligger här.

 

Är det så att du mot förmodan har ett företag av lite mindre kaliber där du upplever det här problemet, skulle du kunna ta en SIE på nya året, radera samma år, skapa det på nytt och uppdatera kontoplanen. I samband med det, får du ju upp dialogrutan med kopplingarna och vem vet, kanske funktionen har förbättrats sedan sist. Jag har inte upplevt problemet på samma sätt som du, men jag vet att du inte är ensam om att hoppa över uppdateringen. Det är många som gör som du. Jag har förmodligen inte arbetat med så komplicerade företag som du arbetar med.

 

Lycka till!

Mvh Lena

Nja dom är nog inte så komplicerade, bara jäkligt många... 😉

Hejsan!

Anledningen till att konto 1690 hamnar här i balansräkningen är för att kontots namn som standard är Fordringar för tecknat men ej inbetalt aktiekaptial. Du kan justera balansrapporten om du vill, läs mer hur du gör i Ändra balans- och resultatrapport »

 

Lycka till!

/Mita