Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Prestandaproblem när Visma körs via VPN-tunnel

Hej, vet att Visma historiskt sett när databaserna var filsystem istället för SQL fungerade dåligt när man körde det via VPN-tunnel. Gäller detta fortfarande för ex visma administration 2000 2018.6 som ju är en SQL-databas? Vi har fortfarande stora prestandaproblem för appen när den körs via en VPN-tunnel andra program med SQL-databas fungerar dock bra ex.MS Dynamics NAV 2016.

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-16

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

när vi jobbar på distans så kör vi över vpn tunnel aldrig några problem..
kolla om det är prestanda problem med vpn tjänsten, vi kör pfsense med openvpn fungerar kanon, det kanske är servern som behöver uppgraderas ?! vi kör även site to site över vpn utan problem.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok och detta är med lokala klientinstallationer av Visma och inte RemoteApp. OpenVPN används offsite vi har även gjort testinstallationer på andra servrar.  
Davor P1
CHAMPION

Ett alternativ (om ni inte är fler än två inne på servern (eller Visma) är att logga in via terminalserver läge. Då kör du direkt på servern och har mycket mindre trafik via VPN tunneln.

//Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo exakt det är så vi kör i dagsläget för att få bra prestanda.
Helena Andersson
ANSTÄLLD

Hej Fredrik.
Det ska inte vara några problem med att köra Administration via VPN, jag gör det själv regelbundet. Men jag kan inte garantera att det fungerar bra för alla. Kan bara som tidigare i denna tråden tipsa om att du provar Removeapp, citrix eller kör via fjärrskrivbord. 

Med tanke på vad vi var med om vid en lite glims i det lokala nätverket så skulle jag nog aldrig välja annat än fjärrskrivbord. Vi kör så från vårt filialkontor och vår egentliga tanke var att köra allt så från alla arbetsstationer och mot servern. Men det var något som åtminstone då inte funkade med byråstöd. Skall definitivt kolla det när vi under året skall titta på ny serverlösning. Vore rätt skönt att bara kunna uppdatera programmen på servern och slippa arbetsplatsinstallationerna. Och dessutom slippa övriga uppdateringar av övriga program.