Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Programändringar omvänd skattskyldighet för byggtjänster

Hej!
Jag ska skicka en faktura till ett företag som säger att de måste ha en faktura med omvänd skattskyldighet för byggtjänster.
Jag använder Administration 500 ver. 2017.0 och undrar om det är något som jag måste ställa om i programmet för att kunna skapa en sådan faktura, och i så fall vad?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-10

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar


När du fakturerar kunden så finns det en ruta uppe sidan om kommentarsfältet som man bockar i, omvänd byggmoms.
Thomas51
CHAMPION

Gå till Arkiv > Företagsinställningar > Försäljning och markera rutan "Företaget fakturerar enligt regler för omvänd skattskyldighet". 
Davor P1
CHAMPION

Denna ruta dyker upp om du ställt in i programmet att du arbetar med omvänd byggmoms.

1. Gå in under ARKIV - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - Försäljning
2. Bocka för Företaget fakturerar enligt reglerna för omvänd skattskyldighet.
3. Gå in under ARTIKLAR/LAGER - Artikelkonteringar
4. Bocka för OMV SKATT på artikelkonteringen som skall användas
5. Längre bort på samma konteringskod finns ett fält "omvänd skattskyldighet" här anger du kontn 3231.

När dessa uppgifter är inlagda i systemet kan du välja att kryssa i rutan Momsskyldig vid omvänd skattskyldighet innan du börjar mata in artiklarna du sålt. Gör man inte det får man med sig "vanlig moms" istället för omvänd moms.

//Davor P
Sylva_
MEDLEM

Det ska även stå "Omvänd betalningsskyldighet" på fakturan. Har inte märkt att det kommer med automatiskt med inställningarna om omvänd skattskyldighet. 
Jag lägger in det som en textrad längst ner på fakturan. Dessutom ska kundens orgnr vara med och det brukar jag lägga in vid "Ert ordernr" alt under raden "Omvänd betalningsskyldighet".
Finns kanske ett bra sätt att lägga in så det kommer med automatiskt när man kryssar i inställningen på kunden alt på fakturan.

Omvänd betalningsskyldighet ska komma med automatiskt. Kundens organisationsnummer skriver du in i rutan VAT-nr på kundkortet så kommer det med på fakturan. 

Gör du samtliga steg jag föreslog skall det fungera utan problem.

När det gäller kundens VAT nummer så lägger du in detta på första fliken på kunduppgifterna.

Använder du fakturamall SILVER så bör samtliga uppgifter komma med snyggt och prydligt utan några problem.

Hojta annars till så hjälper jag dig vidare.
Sylva_
MEDLEM

Orgnr vid VATnr har jag inte kryssat i för de kunder som är aktuella. Korrigerar detta !
Använder fakturamall SILVER men får inte med texten om "omvänd betalnngsskyldighet".
De kunder vi fakturerar är inte med artikelnr utan lägger in text under "benämning".
Kan det vara det som gör att det inte blir korrekt från början ?

Du får en mycket enklare hantering att lägga det som en regelrätt artikel. Då hamnar allting på rätt ställe på fakturan och i din bokföring.

Detta gör det även enklare den dag du vill arbeta med ROT/RUT.

Du kan lägga upp en artikel UTAN pris. Då får du manuellt lägga in kronor och ören, men du får med dig artikelkonteringen och resten av "tillbehören" vid faktureringen.
Thomas51
CHAMPION

Byt mall till silver med stöd för hus.