Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Reklamationer

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-03-17 15:37 )

Hej! Jag undrar om det i programmet finns möjlighet att lägga upp en ny ordertyp som inte ska faktureras. Tänkte att det skulle vara ett bra sätt att fånga upp reklamationerna, eller har ni någon annan idé hur jag lättast gör detta?

5 SVAR 5
A-HD__
NY MEDLEM

Re: Reklamationer - Administration

Vi har lagt upp allt sådan som en artikel, för ibland ska man ju t.ex. fakturera ett fraktbolag eller så ska man delkreditera en kund.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Re: Reklamationer - Administration

Tack för tipset! Hur hanterar du det, faktureras ordern och hur bokför ni den då?
A-HD__
NY MEDLEM

Re: Reklamationer - Administration

Ja, vi fakturerar och ibland är beloppet 0 kr, om man ex.vis gjort en ersättningsleverans från lager. Då slipper man hålla med manuella utleveranser. Det blir alltså helt "vanlig" försäljning. Likaså om vi krediterar helt eller delvis, påverkar detta lagret enbart om vi lagerlägger returnerad vara (ex.vis efter reparation).
sharkgordon
UTFORSKARE

Re: Reklamationer - Administration

Problemet med detta upplägg blir ju att det just blir bokfört som en försäljning och inte reklamation. Detta gör ju att både statistiken på artikeln blir fel, sämre TG och även kund TG. Dessutom visar ju bokföringen mindre kostnader på reklamationer än vad det faktiskt i verkligheten har varit. 
Josefin Harrysson
ANSTÄLLD

Re: Reklamationer - Administration

Hejsan,

Tack för era inlägg.

Reklamation är ett område som faktiskt inte berörts speciellt mycket här i forumet. Precis som ni konstaterat finns det ingen given hantering av reklamationer utöver den vanliga fakturakrediteringen som kan göras i programmet. 

Är du ny i tråden och har en smart hantering för reklamationer? Dela gärna med dig och diskutera här på forumet.