Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marie_8
MEDLEM

Saknar personnummer, ny kund

Jag får inte längre upp de sista 4 siffrorna i personnummerna när jag registrerar nya kunder.

Går inte att söka skattereduktion utan dem.

5 SVAR 5
Cantab
MEDLEM

samma för oss.

Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Marie_8 och @Cantab!

Detta är en ändring som gjordes i version 2023.1 och påverkar när ni ska söka om skattereduktion och inte redan har hela personnumret. 

Det är numera enbart 6 siffror av personnumret för privatpersoner som hämtas när ni söker upp kunden genom Hämta adress och inte har skrivit in något i fältet Orgnr/personnr. Om ni har skrivit in personnumret i fältet Orgnr/personnr och väljer Hämta adress får ni med hela. Detta är dock något vi jobbar på att åtgärda framöver.

Återkom gärna om ni har någon fundering.

Önskar er en fin helg!

/Tinne

Fick besked från supporten att detta problem skulle fixas i nästa version som skulle komma i oktober, det är inte ok att vånta så länge!!

Jag har hela personnumret när jag lägger in ny kund, men när vi "hämtar adress", försvinner de fyra sista siffrorna, har hänt flera gånger. Så det går inte att göra så som du beskriver, fyra sista siffrorna försvinner.

Hej @Pigra_ 

Tack för att du kontaktar oss i forumet. 

Det du skriver stämmer det vill säga, om du har skrivit in personnumret i kortformat (890523XXXX) i fältet Orgnr/personnr och väljer Hämta adress har du kvar hela efter söket men det krävs då att man söker med de sista 4 siffrorna. Har du skrivit in t ex 19890523XXXX och väljer knappen Hämta adress försvinner de sista siffrorna efter söket.

Detta kommer att förändras så att de senaste siffrorna hämtas i nästa version av Visma Administration som släpps. Jag har ingen exakt information om när men planen är innan jul eller kanske något tidigare. 

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver. 

/Tinna