Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Säljare faktura mot kundstatistik skiljer sig åt

Jag har ett problem tillsammans med en fråga.
Som det är idag när jag skriver ut kundstatistik - omsättning på en av
mina säljare som har referensen/säljare på kundfakturan men det ligger en
annan säljare på kunden i kundregistret. Tex om säljare 6 står på fakturan men säljare 1
ligger i kundregistret så hamnar "omsättning" på kundstatistiklistan på
säljare 1 även om den borde hamna på säljare 6 då det är den personen
som har sålt just den fakturan/varan till kunden. Varför kan inte
fakturan med säljare 6 hamna på säljare 6 kundstatistik?

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sophie, tack för inlägget!

Rapporten Kundstatisik - Omsättning ger dig en summering per kund och kolumnen Säljare visar mycket riktigt inte vad den enskilda säljaren bidragit i sammanhanget. Säljaren hämtas helt enkelt från kundkortet som en extra information på utskriften. Om vi skulle ge en detaljerad vy i den här utskriften skulle det innebära undernivåer till varje kund, för att på något sätt visa vilken säljare som gjort vad på varje kund. Någon sådan utökad möjlighet tror jag inte vi kommer göra på den här rapporten.

Har du läst in rapporten Säljarstatistik och kikar på hur den är uppställd? Är det viktigt för dig att se vilken kund det rör sig om eller är det omsättningen per säljare du är ute efter? Om du kan beskriva vilken uppställning du tänker dig så ska jag kika på vad man skulle kunna åstadkomma i rapportgeneratorn. 
KenArd
CHAMPION

Hej Sophie,
Eller är det så att du utgår ifrån att referensen på fakturan är kopplad till säljare?
För att det ska bli rätt i säljstatistiken måste man ändra säljare på flik 2 vid fakturering/order vid varje tillfälle om det ska bli rätt uppföljning.

Till Helene:
Det är väldigt lätt att missa detta om flera säljare arbetar med samma kund. Jag skulle hellre se
att det här valet låg på flik 1 under Referenskod som är en ledig plats. Den har ju samma viktiga funktion som res.enhet och projekt för dom som arbetar med säljstatistik.

MVH

Kenneth

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Kenneth, håller med dig att uppgiften skulle vara mycket mer tillgänglig på fliken 1. I dagsläget ligger fältet Krediterar under Referenskod, så vi skulle behöver möblera om för att hitta plats åt detta. Men jag tar det som ett förbättringsförslag. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack för svar.

KenArd:
Mitt problem ligger i att även om säljare 6 ligger på flik 2 under faktura så kommer den omsättningsstatistiken inte med på utskriften "Kundstatistik - omsättning" om kunden har säljare 1 som säljare i sitt kundkort.

Helene
Det är omsättning per säljare som jag är ut efter, alltså den faktiska omsättningen utifrån faktura kopplad till säljare ska komma med. Jag vill kunna ge min ledning en rättvisande bild utifrån vad varje säljare har sålt för, i nuläget är detta svårt pga det är kundkortet som styr till vilken säljare som får omsättningen, vilket ger en missvisande bild. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Sophie, har du kikat på rapporten Säljarstatistik? Du kan se exempel på den i vår skrivna hjälp Rapporter att läsa in och läser in den under Arkiv - Mallar/Rapportgenerator - Läs in rapport. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det hade troligen löst det jag är ute efter. Men efter att jag har läst in rapporten, var hittar jag den (kan skriva ut den på bildskärm/skrivare) så jag kan se hur den ser ut hos oss?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du hittar den under Skriv ut - Inlästa/Skapade när du står i t.ex Kundfakturor. Du hittar den även under menyfliken Utskrifter - Inlästa/Skapade. Kan vara så att du behöver starta om programmet för att se rapporten i listan. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Nu har jag hittat så att jag får mer tillförlitliga siffror.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Toppen, fint att det hjälpte 🙂