Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skapa fler kolumner i faktura (& Kund)

Hej! Har precis övergått till Visma och håller på att skapa fakturamall. Kund önskar att kostandställe och kod skall anges i fakturan och jag måste således skapa en ny kolumn i både fakturan och hos kund. Alltså när jag väljer att skapa ny faktura och väljer kund så ska dessa två kolumner med tillhörande koder synas på fakturan, hur gör jag?

5 SVAR 5
Davor P1
CHAMPION

Hej Emelie,

Det lättaste är att använda dig av fältet ERT ORDERNR. Där kan du lägga in Projekt XXX som referens.

Andra alternativet är att (om du skickar ELEKTRONISK faktura via AutoInvoice ange denna information i REFERENSKOD.

Detta gör att du inte behöver ändra på själva mallen för någon enstaka kunds räkning.

Du kan även ändra enstaka rader i fakturan till TEXT istället för artikelnummer och då skriva den text du vill ha.

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej David,

Tack för ditt svar! i mitt fall gäller detta den största delen av kunderna. Kostnadsställe och kod ska alltså höra ihop med kunden och vara densamma ( det är egentligen som en längre adressrad) för varje faktura. Finns det någon möjlighet att lägga till detta någonstans?

/Emelie

Jessica33
MEDLEM

Du kan lägga in det kundspecifika kostnadsstället o kod, antingen i referens på kundbild eller som alternativ leveransadress.

//Jessica

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Emelie! Är kostnadsställe alltid samma för respektive kunden. Vad är det för kod som ska anges, är det olika från gång till gång?
Det brukar gå att lösa jättebra men lite info saknas för att förstå helheten. Vilken version av Admin har ni, 2000?
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Emelie!

Kostnadsställe kan du ange på fakturan och och är det alltid samma kostnadsställe på kunden kan du under Försäljning - Kunder gå in på kunden på fliken Fler uppgifter och välja resultatenheten, så kommer den med på alla fakturor till kunden. Sedan måste du i fakturamallen skapa ett objekt som har funktionen %ResEnh.

När det gäller koden så får du kolla i kundregistret om det finns något fält som inte används som du kan använda till koden. Tex finns Anm 1 och Anm 2 på fliken Fler uppgifter i kundregistret. Om du väljer att använda tex Anm1 till denna koden kan du i fakturamallen skapa ett objekt där funktionen ska vara %Kund->Anm1 . De funktioner som börjar med %Kund-> hämtar uppgifter från kundregistret. Då kommer det på utskriften av fakturan att stå denna texten du lagt i Anm1 på kunden.

När du skapar fakturan så kommer inte detta fält synas, utan det är bara vid utskriften av fakturan. Det går inte lägga till egna fält som syns vid skapandet av fakturan.

Har du ytterligare funderingar kring detta är du välkommen att återkomma.

//Linnéa